• UABDivulga
02/2006

Un estudi relaciona l'addicci i la tendncia perseverant a explorar

In according with our temperament we run the risk of being an addict. Investigators of the Institute of Neurosciences suggest that people who search constantly new sensations are potentially addicts. This conclusion is the fruit of a study produced with morphine and snooper rats.

L'addicci s un fenomen de grans repercussions a la salut pblica. s conegut que hi ha una vulnerabilitat individual al consum de drogues, no totes les persones que tenen accs a una droga esdevenen addictes a ella. Poden existir certs trets de personalitat que predisposen al consum de drogues, un d'aquests s l'anomenat "recerca de sensacions" o de novetats, propi de les persones a qui els hi agrada cercar el risc constantment. Alguns estudis suggereixen que aquestes persones tenen una major probabilitat de prendre contacte amb drogues, d'esdevenir compradors compulsius o d'acabar essent ludpates. Per motius tics, la recerca experimental en el camp de les addiccions es realitza en moltes ocasions en rossegadors, rates o ratolins.

Com podem saber si una rata s addicta? Encara que aquesta s una pregunta molt difcil, existeixen proves que ens permeten saber si a una rata li agrada o no una droga. Una d'aquestes proves s el que s'anomena condicionament de la preferncia per un lloc. En aquest test, s'utilitza una gbia especial que t dos compartiments ben diferents entre si (pel color, el tacte o l'olor). Els dos compartiments de la gbia els podem mantenir separats o b podem obrir les portes de separaci entre ells. En un compartiment se situa a l'animal desprs d'haver-li injectat una droga i durant un temps es deixa a la rata experimentar els efectes plaerencs d'aquesta droga mentre els associa amb les caracterstiques especials d'aquell compartiment de la gbia. Un altre dia, s'injecta a l'animal nicament el que s'anomena un placebo (el que s'ha fet servir per dissoldre la droga, per exemple, aigua amb sal) i se'l situa durant un temps en l'altre compartiment diferent de la gbia. Desprs d'haver fet aquests aparellaments durant diversos dies, podem obrir les separacions entre els dos compartiments i sense injectar res a la rata, li podem "preguntar" on li agrada ms estar. En la mesura que a l'animal li agradi aquella droga s'estar ms temps en el compartiment que ha associat amb ella.

I podem estudiar la "recerca de sensacions" o de novetats en rossegadors? Existeixen alguns animals que exploren repetidament una situaci nova, mentre que altres ja no mostren inters per aquesta desprs d'un temps. En el nostre laboratori de l'Institut de Neurocincies de la UAB, hem pogut demostrar que noms aquells animals que presenten una exploraci mantinguda en un ambient nou mostraran condicionament de la preferncia per un lloc a una dosi baixa de morfina. Es com si aquelles rates a qui els hi agrads la novetat poguessin esdevenir amb ms probabilitat addictes. Per una altra banda, altres "trets de personalitat" de les rates, com l'ansietat, no ens predeia si a l'animal li agradaria o no la morfina.

Es molt important disposar de grups d'animals que puguin tenir ms tendncia a ser addictes perqu aix podem estudiar en aquests el funcionament especial del seu sistema nervis. De cara a l'aplicaci als humans, aquests estudis poden ajudar a centrar les estratgies preventives en el camp de l'addicci en aquelles persones de risc pels seus trets de personalitat.

Roser Nadal

Universitat Autnoma de Barcelona

References

Article: Nadal, R; Rotllant, D; Mrquez, C; Armario, A, "Perseverance of exploration in novel environments predicts morphine place conditioning in rats" BEHAVIOURAL BRAIN RESEARCH, 165 (1): 72-79 NOV 30 2005.

View low-bandwidth version