• UABDivulga
02/2006

Un model molecular que perfecciona processos industrials

To achieve an optimum, sure and clean industrial process is a challenge even now-a-days. It depends on several factors: macroscopic ones and those invisible to our eyes. Investigators of the ICMAB-CSIC at UAB are working at this level of approach. They closely study the physics and chemistry effects of industrial materials from a molecular perspective. In particular, they try to create a molecular model to foresee the activity of the SF6, a synthetic gas of great use in industry.

El grup de simulaci molecular de l'ICMAB-CSIC, situat al campus de la UAB, acaba de publicar un treball de recerca sobre l'aplicaci de la dinmica molecular a l'estudi de la molcula de hexafluorur de sofre. L'hexafluorur de sofre o SF6 s un gas sinttic. L'estructura de la molcula s octadrica, amb sis toms de fluor situats simtricament entorn a un tom central de sofre. SF6 t moltes aplicacions a l'indstria degut a la seva elevada estabilitat qumica i tamb per les seves propietats dielctriques. D'entre el 90 i 95% de la seva producci es fa servir a l'indstria elctrica i com gas allant en dispositius electromecnics i lnies de transmissi. SF6 es fa servir, tanmateix, en processos d'obtenci d'alumini i magnesi, en la manufactura de semiconductors i d'altres aplicacions ms sofisticades, com ara, allant termoacstic de finestres, i solvent inert en reaccions en fluids supercrtics. Per ltim, SF6 es fa servir en tecnologia mdica, per exemple, com a agent de contrast en ultrasonografies i con a gas inert en operacions oftalmolgiques i d'altres tractaments mdics.

Olivet, Duque i Vega van presentar en aquest treball simulacions de dinmica molecular per a comprovar la precisi d'un model rgid per a predir l'equilibri lquid-vapor i la tensi superficial d'aquest compost, comparat amb dades experimentals. La mateixa eina es va fer servir per a obtenir els coeficients de transport del compost a pressi atmosfrica i a diferents temperatures. Les conclusions ms rellevants d?aquest estudi sn que per a obtenir prediccions quantitatives de les propietats termodinmiques del SF6 s imprescindible considerar un model flexible, mentre que les propietats dinmiques son menys sensibles a la vibraci dels toms en aquestes condicions. El grup est treballant en el desenvolupament d'un model ms fiable per proporcionar prediccions quantitatives de diverses propietats termodinmiques, de transport i elctriques.

L'inters d'aquest estudi est relacionat amb la necessitat de desenvolupar eines fiables per avanar en l'enteniment de la relaci entre les propietats microscpiques d'un compost i el seu comportament macroscpic. De fet, els models moleculars son necessaris, i molts cops, imprescindibles, per entendre certs fenmens fsico-qumics que tenen lloc en molts processos industrials, i poder aix ajudar a la seva optimitzaci, al seu control ms segur, i a fer processos ambientalment ms nets.

Dra. Lourdes F. Vega

Universitat Autnoma de Barcelona

References

Article: Olivet, A; Duque, D; Vega, LF, "Sulfur hexafluoride's liquid-vapor coexistence curve, interfacial properties, and diffusion coefficients as predicted by a simple rigid model", JOURNAL OF CHEMICAL PHYSICS, 123 (19): 94508-94508 NOV 15 2005.

View low-bandwidth version