Potenciació i recuperació de la memòria mitjançant Autoestimulació Elèctrica Intracranial en rates amb i sense dany cerebral: conducta, mecanismes neurals i moleculars.

Descripció de la línia de recerca

La nostra línia de recerca té com a finalitat general explorar i estudiar la demostrada capacitat de la tècnica d’Autoestimulació Elèctrica Intracranial (AEIC) com a tractament per a millorar i/o restaurar les capacitats d’aprenentatge i memòria, en rates.
En estudis previs hem demostrat que el tractament d’AEIC, a l’hipotàlem lateral, facilita tant l’adquisició com la memòria a curt i llarg termini de diferents tipus d’aprenentatge, dependents de diferents sistemes cerebrals de la memòria (tasques de memòria implícita i explícita). És destacable la capacitat de l’AEIC per revertir amnèsies degudes a l’envelliment o a lesions cerebrals.
En l’actualitat, a més seguir explorant la potencialitat terapèutica del tractament, estem treballant per a identificar el substrat neuroanatòmic i neuroquímic, així com possibles mecanismes moleculars implicats.

Paraules clau: Autoestimulació Elèctrica Intracranial (AEIC), facilitació de la memòria, evitació activa de dos sentits, laberint de Morris, hipotàlem lateral.

Investigadora principal: Pilar Segura-Torres (Pilar.Segura@uab.cat)

Altres investigadors: Laura Aldavert-Vera i Ignacio Morgado-Bernal

Col·laboradores: Gemma Huguet-Blanco i Elisabet  Kádár-García (UdG)

Publicacions del grup més representatives

Aldavert-Vera, L.; Segura-Torres, P.; Costa-Miserachs, D.; Morgado-Bernal, I. (1996). Shuttle-Box memory facilitation by post-training intracranial self-stimulation: Differential effects in rats with high and low basic conditioning levels. Behavioral Neuroscience, 110(2): 346-352.

Aldavert-Vera, L.; Costa-Miserachs, D.; Massanes-Rotger, E.; Soriano-Mas, C.; Segura-Torres, P.; Morgado-Bernal, I. (1997) Facilitation of a distributed shuttle-box conditioning with posttraining intracranial self-stimulation in old rats. Neurobiology of Learning and Memory, 67: 254-258.

Massanes-Rotger, E.; Aldavert-Vera, L.; Segura-Torres, P.; Morgado-Bernal, I. (1998) Involvement of the parafascicular nucleus in the facilitative effect of the intracranial self-stimulation on active avoidance in rats. Brain Research, 808: 220-231.

Redolar-Ripoll, D.; Aldavert-Vera, L.; Soriano-Mas, C.; Segura-Torres, P.; Morgado-Bernal, I. (2002). Intracranial self-stimulation facilitates memory consolidation, but not retrieval: the effects are more effective than increased learning. Behavioural Brain Research,129: 65-75

Redolar Ripoll, D.; Soriano Mas, C.; Guillazo Blanch, G.; Aldavert Vera, L.; Segura Torres, P.; Morgado Bernal, I. (2003) Post training intracranial self stimulation ameliorates the detrimental effects of parafascicular thalamic lesions on active avoidance, in young and aged rats. Behavioral Neuroscience, 117: 246-256.

Soriano-Mas, C; Redolar-Ripoll, D.; Aldavert-Vera, L.; Morgado-Bernal, I.; Segura-Torres, P. (2005) Post-training intracraneal self-stimulation facilitates a hippocampus-dependent task. Behavioural Brain Research, 160: 141-147.

Soriano-Mas C, Redolar-Ripoll D, Guillazo-Blanch G, Morgado-Bernal I; Segura-Torres P. (2007). Intracranial self-stimulation after memory reactivation: immediate and late effects. Brain Research Bulletin, 74: 51-57.

Ruiz-Medina J, Redolar-Ripoll D, Morgado-Bernal I, Aldavert-Vera L, Segura-Torres P. (2008). Intracranial self-stimulation improves memory consolidation in rats with little training. Neurobiology of Learning and Memory, 89: 574–581.

Ruiz-Medina J, Morgado-Bernal I, Redolar-Ripoll D, Aldavert-Vera L, Segura-Torres P. (2008). Intracranial self-stimulation facilitates a spatial learning and memory task in the Morris water maze. Neuroscience,  154: 424-430.

Tesis en Xarxa Les tesis doctorals de les universitats catalanes

UAB Divulga Revista de divulgaciˇ cientÝfica de l'Aut˛noma

MÓster de NeurociŔncies MÓster de NeurociŔncies

CONTACTA AMB NOSALTRES