Facilitació de la memòria i reversió de deficiències cognitives en animals sans i amb dany cerebral: exercici físic i adrenalina

Descripció de la línia de recerca

El nostre grup de recerca estudia els efectes de l’exercici físic regular i de l’adrenalina sobre els processos cognitius. Actualment, el principal objectiu de la nostra investigació és reduir el deteriorament cognitiu produït per lesions cerebrals traumàtiques, mitjançant l’exercici físic, i estudiar els mecanismes neurobiològics (neurogènesi, neuroprotecció, etc) pels quals aquest tractament tindria el seu efecte. Volem estudiar, a més, possibles tractaments farmacològics, com la citicolina o la edaravona,  que puguin combinar-se amb l’exercici físic per tal d’augmentar els seus efectes beneficiosos.

Paraules clau: Exercici físic, Adrenalina, dany cerebral traumàtic, aprenentatge i memòria, memòria de reconeixement d’objectes, dèficits cognitius, neurogènesis, neuroprotecció.

Investigadora principal: Isabel Portell Cortés (Isabel.Portell@uab.cat)

Altres investigadors: Margalida Coll Andreu, David Costa Miserachs, Meritxell Torras Garcia i Laura Amorós Aguilar.

Publicacions del grup més representatives

Jacotte-Simancas, A.; Costa-Miserachs, D.; Torras-Garcia, M., Coll-Andreu, M.;
Portell-Cortés, I. (2013). Effects of voluntary physical exercise and post-training epinephrine on acquisition in a spatial task in the Barnes maze. Behavioural Brain Research. 247, pp. 178 - 181.

Jurado-Berbel, Costa-Miserachs, D., Torras-Garcia, M., Coll-Andreu, M., Portell-Cortés, I. (2010). Standard object recognition memory and “what” and “where” components: Improvement by post-training epinephrine in highly habituated rats.Behavioural Brain Research, 207, 44-50.

García-Capdevila, S., Portell-Cortés, I., Torras-Garcia, M., Coll-Andreu, M, Costa-Miserachs, D. (2009).Effects of long-term voluntary exercise on learning and memory processes:dependency of the task and level of exerciseBehavioural Brain Research, 201, 162-170.

Homs-Ormo, S.; Torras-Garcia, M.; Portell-Cortés, I.; Edo-Izquierdo, S.; Morgado-Bernal, I.; Coll-Andreu, M. (2007) Effects of posttraining damage to the pedunculopontine tegmental nucleus on conditioned stimulus transfer in two-way active avoidance in rats. Behavioral Neuroscience, 121, 411-421.

Andero R, Torras-Garcia M, Quiroz-Padilla MF, Costa-Miserachs D, Coll-Andreu M. (2006). Electrical stimulation of the pedunculopontine tegmental nucleus in freely moving awake rats: Time- and site-specific effects on two-way active avoidance conditioning. Neurobiology of Learning and Memory, 87,510-521.

Nordby,T; Torras-Garcia, M.; Portell-Cortés, I; Costa-Miserachs, D. (2006). Posttraining epinephrine treatment reduces the need for extensive training. Physiology & Behaviour, 89, 718-723.

Torras-Garcia M, Lelong J, Tronel S, Sara SJ. (2005). Reconsolidation after remembering an odor-reward association requires NMDA expression. Learning and Memory, 12(1):18-22.

Satorra-Marín, N; Homs-Ormo, S.; Arévalo-García, R.; Morgado-Bernal, I.; Coll-Andreu, M. (2005) Effects of pretraining pedunculopontine tegmental nucleus lesions on delayed matching- and non-matching-to-position in a T-maze in rats. Behavioural Brain Research, 160(1): 115-124.

Torras-Garcia, M.; Costa-Miserachs, D.; Coll-Andreu, M.; Portell-Cortés, I. (2005). Decreased anxiety levels related to aging. Experimental Brain Research, 164, 177-184.

Torras-Garcia, M.; Costa-Miserachs, D; Portell-Cortés, I.; y Morgado-Bernal, I. (1998). Posttraining epinephrine and memory consolidation in rats with different basic learning capacity: the role of the stria terminalis. Experimental Brain Research, 121, 20-28.

Costa-Miserachs, D; Portell-Cortés, I.; Aldavert-Vera, L.; Torras-Garcia, M. y Morgado-Bernal, I. (1994). Long-term memory facilitation by post-training epinephrine. Behavioral Neuroscience, 108 (3), 469-474.

Tesis en Xarxa Les tesis doctorals de les universitats catalanes

UAB Divulga Revista de divulgació científica de l'Autňnoma

Mŕster de Neurocičncies Mŕster de Neurocičncies

CONTACTA AMB NOSALTRES