SETMANA DE LA MOBILITAT SOSTENIBLE I SEGURA DE LA UAB

La Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura és una campanya de conscienciació dirigida a sensibilitzar a la comunitat universitària dels avantatges econòmics, ambientals i socials de la utilització del transport col·lectiu, de la bicicleta o del caminar en els nostres desplaçaments quotidians.

Se celebra cada any al campus de la UAB, entre finals d’octubre i principis de novembre. Es tracta d’un esdeveniment que s’emmarca en la convocatòria de la Comissió Institucional Europea, i és un element clau de la línia estratègica transversal 2 i 3 de “Conscienciació” i “participació” del Pla de Mobilitat de la Universitat 2018-24.

La mobilitat sostenible és el model de mobilitat que permet desplaçar-se amb els mínims d’impactes ambientals i territorials. Per tant, és aquell en el que els mitjans que menys energia consumeixen i menys emissions produeixen, per quilòmetre recorregut i viatger transportat, tenen més protagonisme (anar a peu, en bicicleta, en transport col·lectiu i el cotxe compartit).

Escollint aquests modes de transport més sostenibles, en comptes de fer ús del vehicle privat, els ciutadans poden influir de forma positiva en la seva salut i benestar, millorant, a més, el medi ambient i la qualitat de vida de les ciutats, per a ajudar als demés a viure millor.

El model de mobilitat actual és insostenible perquè es basa fonamentalment en el transport motoritzat, concretament en el vehicle privat.
Les conseqüència d’aquest model actual són:

Medi Ambient: Elevat consum d’energia i d’emissions de gasos contaminants a l’atmosfera.

Salut: Sorgiment de malalties relacionades amb la contaminació atmosfèrica.

Seguretat: Elevada accidentalitat.

Igualtat social:
Existència d’exclusió social de certs col·lectius que no poden gaudir de la mobilitat en transport privat. Són persones que no disposen de carnet de conduir, de vehicle o dels recursos econòmics suficients per adquirir aquest mitjà de transport (dones, joves, gent gran i immigrants).