XIX Trobada de Presentació d’Experiències d’aplicació de la Pedagogia Sistèmica

L'objectiu d'aquestes trobades és donar a conèixer experiències d'aplicació de la Pedagogia Sistèmica, que s’estan duent a terme a les diferents etapes i contextos educatius del nostre país, amb la voluntat que totes les persones que estan treballant des d’aquesta perspectiva, trobin un recolzament vivencial a les seves pràctiques pedagògiques i/o d’acompanyament, i que les persones que s'interessen en conèixer aquesta proposta trobin un espai on poder-s’hi posar en contacte.

En aquesta ocasió gaudirem de quatre noves propostes. Ens ha semblat interessant recollir una experiència d’infantil, en què es mostra com pot ser de suggerent treballar el món emocional amb els infants des de la perspectiva de la PS; també una experiència de primària, que planteja el seguiment d’un cas de cicle inicial; també una experiència de secundària al voltant de la dansa, i una quarta experiència vinculada a la memòria històrica.

PROGRAMA

18:00 Benvinguda i presentació de la trobada, a càrrec de Roser Solé, Xavier Garriga i en Carles Parellada, com a responsables de l’àmbit de les presentacions d’experiències de l’Equip de Pedagogia Sistèmica de l’ICE de la UAB.

18:10 Viatge al món de les emocions, a càrrec de Déborah Brime Sánchez, graduada en Educació Infantil i postgraduada en Educació Sistèmica i Multidimensional per la UAB. Actualment mestra d'infantil molt vinculada al món de l'acompanyament emocional. Cursant la formació de professora de ioga a Mandiram Barcelona, col·laboradora en el grup de supervisió de professionals a l’Espai BES, i integrant de la companyia de teatre Varietats a l’Ombra.

Es tracta d’un viatge al país de la ràbia i d’una guia sobre com desenvolupar-se en aquest país. Una proposta d'acompanyament emocional per infants de 3 i 4 anys per tal d'oferir-los els espais i recursos necessaris per reconèixer les emocions i expressar-les de forma adequada, respectant l'entorn, els altres i a si mateixos. Tanmateix esdevé una proposta preventiva que plantejada conjuntament amb les famílies, afavoreix un desenvolupament més harmònic dels infants en tots els àmbits de la seva vida. L’activitat l’ha dut a terme a la seva classe de P3 de l’Escola concertada Les Escolàpies del Masnou.

18:40 L’acompanyament a un infant durant l’etapa dels 6 als 9 anys, a càrrec de Joan Monlleó Neila, mestre diplomat en l’especialitat d’Educació Física de la UAB, postgrau en Correcció i Qualitat Lingüística en Català (Departament Filologia Catalana), formació en Pedagogia Sistèmica (Institut Gestalt de Barcelona). Actualment treballa com a mestre/tutor a l’Escola de Polinyà.

A través d’una documentació acurada, la presentació mostra la pròpia experiència en l’acompanyament a un infant amb circumstàncies específiques, amb un recull d’indicadors, de manifestacions, de relats... i fets, que van donant sentit a un acompanyament singular, des d’una mirada amorosa. L’experiència l’ha dut a terme a l’etapa dels 6 als 9 anys a l’Escola de Polinyà, una escola pública, viva i activa.

19:10 Dansant pels camins migratoris, a càrrec d’Anna Figueras Pastells, llicenciada en INEFC de Barcelona, postgrau en activitat física per a Gent Gran, graduada en el Màster en Educació Sistèmica Multidimensional de la UdG, professora d'Educació Física a l'institut Salvador Espriu de Salt.

Aquesta experiència, adreçada a l’ESO, relata l'aplicació d'un projecte artístic amb adolescents dins l'àmbit educatiu basat en els principis de la pedagogia sistèmica. La disciplina artística escollida va ser la dansa creativa i setmanalment l'alumnat de segon feia classe amb una mestra-artista dins la matèria d'educació física fent un tàndem amb la professora de l'especialitat. Al llarg del curs es va desenvolupar un treball transversal sota el centre d'interès dels «Camins migratoris» que va culminar amb una mostra davant la comunitat educativa i les famílies. A través de la dansa i el moviment corporal s'ha pretès comunicar les experiències personals i familiars viscudes durant els seus processos migratoris. Aquesta experiència ens ha permès apropar el sistema escolar als sistemes familiars i afavorir la dignificació de les arrels, orígens i la identitat.
Es va desenvolupar a l'Institut Salvador Espriu de Salt, municipi que ha estat nucli d'acollida de diverses onades migratòries. Un centre que aposta per l'educació artística com a eix educatiu fonamental i, des de fa quatre anys, forma part del projecte "Planters" de Conarte, el qual apropa el món artístic i educatiu dins l'horari lectiu.

19:40 Les llàgrimes de la guerra, a càrrec d’Amalia Pau Buch, diplomada en magisteri, especialitat d’Educació Especial, i llicenciada en Psicopedagogia per la UB, postgrau de logopèdia a l’Hospital de Sant Pau, graduada en el Màster d’Educació Sistèmica Multidimensional per la UdG. Ha treballat generalment en escoles d’educació especial i actualment en una escola ordinària de màxima complexitat.

El treball reflecteix el resultat d’un estudi sobre la dinàmica de la família de l’Amàlia abans i després d’un fet tràgic i colpidor com és la Guerra Civil Espanyola. S’analitzen quines situacions es van generar a la família abans i després d’aquell fet colpidor, tant en la primera generació com en els membres de les generacions posteriors, des d’una mirada sistèmica. Tot i tractar-se d’una reflexió dirigida a un àmbit molt concret, el d’una família, en realitat es dirigeix a un públic molt més ampli, a tots els fills, filles, néts i netes d’aquells que van viure la guerra en primer terme, a historiadors que vulguin posar una mirada sistèmica en fets històrics dolorosos com aquest, però també a tots aquells educadors, mestres, assistents socials, que tenen en les seves mans a nens o adults que estan arribant o arribaran a Europa per fugir de situacions bèl·liques. Una proposta que no s’ha desenvolupat en cap lloc en concret, sinó que li ha permès a l’Amàlia mirar enrere i ordenar el seu sistema familiar, i alhora ordenar-se a nivell personal, adonant-se del canvi de mirada que es pot fer davant d’aquelles persones que han viscut un fet similar.

20:20 Acomiadament, a càrrec de Carles Parellada, coordinador de l’Equip de PS de l’ICE de la UAB.


Lloc, dia i hora:
Sala d’Actes del Rectorat – Edifici Rectorat – Universitat Autònoma de Barcelona, Bellaterra (Cerdanyola del Vallès).
Dijous, 1 de febrer de 2018 – a les 18 h.

Preu: 5€

Cal fer la inscripció. És molt important que feu aquest pas per un tema de previsió d'espai, i per poder-nos organitzar per acollir-vos de la millor manera possible. Aquesta és una activitat oberta a la qual podeu convidar a les persones dels vostres equips docents o professionals, i a qualsevol persona que us sembli que li pugui interessar, i tan sols cal que faci la inscripció corresponent.

Recordeu, però, que, com a totes les activitats de l'ICE adreçades a persones adultes, no es podrà accedir a la sala amb bebès ni infants.

Inscripcions: Formulari

Vídeos de les dues últimes trobades:
XVIII - 9 de novembre de 2017
XVII - 4 de maig de 2017

La Sala d'Actes del Rectorat, és a l'edifici del Rectorat de la UAB a Bellaterra. Si veniu amb cotxe hi ha un aparcament davant l'edifici, i si veniu amb tren, amb els Ferrocarrils de la Generalitat, s'hi arriba caminant en tres minuts. En aquesta pàgina http://www.uab.cat/accessibilitat-transports/, trobareu com accedir a la UAB i en aquest plànol és l'edifici 53, just davant de Veterinària.

A les persones que assisteixin a les tres trobades del curs 2017-2018 se'ls emetrà un certificat de 7,5 hores, reconegut com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Recordeu que per obtenir-lo heu d'haver signat els fulls de control d'assistència que hi ha a la secretaria de les trobades al seu inici.

L'assistència a una o dues sessions no està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. En aquest cas, si necessiteu un certificat d'assistència, ens el podeu demanar per correu electrònic a l'adreça ga.ice@uab.cat. No s'emetrà cap certificat d'una sola sessió fins que no estigui clar que la persona interessada no té dret al certificat global.