Comprendre i incloure l'alumnat amb Trastorn de l’Espectre Autista en els espais educatius. Propostes i estratègies

Modalitat: curs presencial.
Adreçat a:
professorat de tots els nivells educatius, professionals de l'àmbit clínic i de la salut i famílies d'infants amb TEA.
Durada: 15 hores (2 divendres, de 18 a 21 h. + 2 dissabtes, de 9.30 a 14h.).
Calendari: 26 i 27 d’octubre, 23 i 24 de novembre.
Lloc de realització: Campus de la UAB a la Casa de Convalescència, Barcelona. Sant Antoni M. Claret, 171, cantonada Sant Quintí.
Professorat: Personal formador de la Fundació PRESME.
Preu: 15€
Codi curs: 3908/1                Correu electrònic de contacte: ga.ice@uab.cat

Aquest curs pertany a l'oferta del 2018-2019. Si voleu consultar l'oferta corresponent al curs actual aneu a aquesta pàgina.

Presentació:
Per cinquè any consecutiu, en col·laboració amb PRESME, organitzem un curs adreçat a professionals de l’educació i clínics amb l’objectiu de millorar la comprensió del funcionament dels infants i adolescents amb TEA i d’oferir eines i estratègies per facilitar el treball amb aquests nens i adolescents als espais educatius.
Es realitzaran quatre sessions durant dos caps de setmana (divendres tarda i dissabte matí) on s’oferirà informació, de caire tant teòric com pràctic, adreçada a la comprensió del funcionament TEA.

Objectius:

• Ajudar a entendre les peculiaritats del funcionament mental dels infants i adolescents amb TEA, tot acceptant que no es tracta de recuperar un retard o de modificar un comportament, sinó d’oferir un context de desenvolupament estable i contenidor.
  • Oferir estratègies i eines per a l’atenció d’aquests infants a l’escola ordinària, adreçades sobretot a aspectes tan importants com el desenvolupament d’habilitats socials, de comunicació, d’autonomia i d’independència.
  • Oferir un espai que permeti compartir amb la resta de participants allò que els preocupa dels infants, canalitzar el seu estrés i ajudar-se mútuament. Contenir les preocupacions i els efectes de la problemàtica de l’infant en el context.

Continguts:

• Aproximació al funcionament de l’infant amb TEA i el seu entorn.
  • Característiques del TEA.
  • L’educació dels infants amb TEA a la família i a l’escola.
  • Necessitats educatives de l’alumnat amb TEA.
  • Comprensió i estratègies didàctiques per a infants amb TEA. Suggeriments generals per a la pràctica del dia a dia.
    • Estratègies a utilitzar: estructura, repetició, anticipació, record, treball amb límits, eines comunicatives, aprenentatges socials i com afavorir-los.
    • Estratègies organitzatives i estratègies didàctiques en matèries instrumentals.
    • Estratègies per al lleure i espais informals.
    • Pràctiques inclusives; USSEs, vetlladors, escolaritat compartida, atenció a domicili, continguts adaptats, etc. Com i quan implementar-los.

Metodologia:
Els diferents experts aportaran informació teòrica i pràctica sobre els diferents continguts.
Les sessions dels divendres consistiran en presentacions i discussions entre els ponents i participants.
A les sessions dels dissabtes es dividirà el grup en dos subgrups, que treballaran respectivament, de manera més específica, amb professionals amb experiència en l’educació secundària i amb professionals d’educació infantil i primària.

Observacions:
Prèviament a les sessions s’enviarà material bibliogràfic.
S’ofereix la possibilitat de comentar casos presentats pels propis participants i s’agrairan totes les aportacions.

Avaluació i certificació:
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de durada del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quant a l'aprofitament de l'activitat.

Curs organitzat en col·laboració amb Fundaci? PRESME