Trobada Música Contemporània i Composició a l'Aula

En els currículums dels darrers anys cada vegada s’ha anat fent més present i explícit l’aprenentatge de la música a través de l’exercici de la creació musical a les aules. Al mateix temps, però, sovint els docents es troben mancats de plantejaments, eines i recursos per encarar aquest aspecte. En aquesta trobada volem compartir les experiències pràctiques portades a terme pels mestres del grup de treball de música de l’ICE (Músiques del món, contemporànies i modernes) en les quals el vincle de la música contemporània amb el procés de composició a les aules ha estat molt reeixit, essent un motor de desenvolupament de competències musicals i personals.

08.30 Recepció

09.00 Presentació de la Trobada

09.15 Situant la temàtica

A càrrec de Teresa Malagarriga i Assumpta Valls.

09.45 Experiències
Presentades per Ruth Ortín
  • La música en una escola per ambients
    A càrrec d’Anna Batlle
    Una visió sobre el tractament i organització de la música en una escola per ambients. El lloc que ocupa en aquest context la composició musical en l’aprenentatge de la música. Com propiciar i acompanyar als infants en aquest camí.

• Les TAC al servei de la composició musical a primària
    A càrrec de Joan Lluís Ceprià
    Els coneixements adquirits a través de l'ús de diferents eines tecnològiques i en l’exercici de la composició musical, permeten plantejar la composició -individual, per parelles o en petit grup-, a partir de les funcions que ofereixen les aplicacions informàtiques musicals.

• Es valors i la composició musical
    A càrrec d'Elisenda Puig
    En un context escolar desfavorit socioeconòmicament, la introducció de pràctiques de composició musical ha comportat una millora tan a nivell d’aprenentatge musical com conductual, augmentant l’autoestima personal i afavorint el respecte entre els membres del grup.

• Comentaris d’una mestra després de la seva primera experiència amb la música contemporània i un procés compositiu
    A càrrec d’Ariadna Solana
    L’experiència de com ha viscut una mestra la incorporació de la composició a l’aula en relació a la música contemporània i al projecte els compositors entren a l’aula. Les descobertes, les pors, els aprenentatges, les vivències dels nens i nenes i les satisfaccions.
10.45 Pausa cafè

11.15 “Capsules pràctiques”
Quatre tallers simultanis dels quals se n’haurà de triar un al formulari d'inscripció.

Taller 1: La veu, instrument universal
A càrrec de Blanca Pujol
En aquest taller es fa una proposta de composició en petit grup on la veu és l’instrument principal. L'objectiu és arribar a la composició mitjançant la veu, explorant les seves possibilitats melòdiques, tímbriques o expressives. Durant la sessió es mostrarà el punt inicial de motivació, els exercicis preparatoris i les activitats portades a terme al llarg del procés fins arribar a la composició final.

Taller 2: La grafia de la música contemporània, un aliat per a la composició musical
A càrrec de Cristina González Martín
Guiar l’escolta de la música contemporània amb l’ajut de l’observació de la partitura és una manera fàcil i natural perquè els nens copsin i es familiaritzin amb l’obra del compositor. Al mateix temps aquesta tipologia de grafia dóna múltiples recursos i suggeriments per a la posterior elaboració de la composició. Durant el taller es realitzaran exercicis en relació a aquests dos moments i com es relacionen entre ells.

Taller 3: El paper del moviment en l’escolta i en la creació
A càrrec de Rosa Fillat
Partint de les paraules de J. Dalcroze, "el valor del gest per si mateix resideix en el sentiment que l’inspira...  l’objectiu del moviment ha de ser el de representar les emocions humanes en tota la seva plenitud i veritat". Amb aquesta idea de fons i a través d’obres de música contemporània es realitzaran propostes pràctiques on el moviment serà la via/canal inicial per fer viure i expressar aquest estil de música, per després mantenir el seu protagonisme en processos de composició que se’n puguin desencadenar.

Taller 4: Les primeres incursions de la música contemporània a l’etapa d’infantil
A càrrec de Julia Getino
Dins del context globalitzat que comporta el tractament de la música contemporània a l’educació infantil, tot servint-se de les capacitats d’exploració i l’experimentació pròpies de l’edat, s’abordaran els processos més rellevants que condueixen cap a l’exercici de la composició: activitats de preparació, de presentació, de guiatge, d’acompanyament, sempre sota el marc d’unes pautes bàsiques.

12.30 Sessió d’exploració sonora col·lectiva

Podeu consultar el vídeo del taller de Fritz Hauser aquí.
I la segona part d'exploració sonora col·lectiva, en aquest enllaç.

A càrrec de Fritz Hauser, compositor i bateria. Definit per The New York Times com “un dels millors percussionistes vius”, és un explorador sonor que va més enllà de les categories convencionals que ens permeten distingir entre un compositor i un improvisador. Hauser frega, rasca, manipula, percudeix objectes, els activa des del contacte amb la seva textura sonora i el seu potencial de ressonància, fent emergir harmònics, sorolls i sons insospitats que sorgeixen en funció de la superfície i del mètode d’acció emprat sobre els instruments. (Text extret del programa de Sampler Sèries 2018-2019 de l’Auditori de Barcelona)

14.00 Cloenda de la jornada

Lloc de realització: Facultat de Ciències de l'Educació. Campus de la UAB. Bellaterra
Data: Dissabte 16 de març de 2019
Horari: De 9 a 14:00
Preu: 15€

Es faran fotos i es gravarà durant tota la trobada.

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Per obtenir la certificació haureu de signar els fulls corresponents, que trobareu a la secretaria de la Trobada.
No es farà certificat a cap persona que no hagi justificat l'assistència mitjançant aquesta firma.