IV Trobada de coeducació. Elles hi eren i ara també hi som, transformem les aules

Els sabers de les dones, una oportunitat per canviar l'educació
Visibilitzar les aportacions i els coneixements que han fet les dones és l’única manera d’entendre el món com el coneixem. O és que algú imagina un món sense wifi, ordinadors o la música de la Nina Simone?  Els seus sabers no acostumen a sortir als llibres de text, ni als titulars de les grans fites. Però hi eren i hi som. I per continuar sent-hi, ja amb noms i cognoms, els hem de reivindicar i portar-los a l’aula. Ens hi acompanyes?

A partir de les 8:45 Recepció i acreditació
09:15 Inici de la Trobada
Presentació i monòleg a càrrec d'Ona Salvat Febrero

09:45 Conferència inaugural
Els Sabers de les dones a través de la història
a càrrec de Núria Solsona i Pairó, química, doctora en ciències de l’educació i investigadora, experta en coeducació i en història de la ciència.

La Núria ens farà una aproximació al coneixement dels sabers de les dones a través dels segles. Per algunes dones, en determinats moments històrics, el sentit de les seves vides ha coincidit amb la preocupació de determinades tradicions de coneixement. Com les filòsofes, les alquimistes, les escriptores... i amb la seva mirada i saviesa han deixat la seva empremta al llarg de la història.

11:00 Pausa

11: 30 Tallers-Espais:
Els sabers de les dones. Tallers simultanis, caldrà triar-ne un al formulari d'inscripció.

1. Taller-Espai cultures: mirades de dones d’altres latituds Places exhaurides
A càrrec de Nadia Ghulam, va néixer a Kabul, Afganistan, escriptora
Amb la Nadia parlarem des de la mirada postcolonial de les dones que, com ella, han sobreviscut a situacions d'extrema supervivència. Va patir les conseqüències d'una guerra civil, de la fam i del règim Talibà, però va tirar endavant gràcies al seu enginy i coratge tot fent-se passar per un noi durant deu anys per poder garantir la supervivència de la seva família.
De vegades la transmissió dels sabers de les dones en altres cultures ens recorden el nostre passat i les rondalles que ens han arribat a través de les veus de les nostres àvies i rebesàvies. Un exemple d'això seria el seu llibre "Contes que em van curar" en què la Nadia narra històries en les quals descriu com era la vida del seu país abans de la guerra. Aquestes històries formen part del llegat de tradició oral que la seva mare li explicava a l'hospital durant la seva convalescència a conseqüència de les ferides produïdes per una bomba.
Amb tot, l'autora ens ajuda a desconstruir el discurs eurocentrista tot partint dels seus sabers i del seu llegat com a dona i ens proposa una mirada no homogènia de les diferents realitats de les dones d'arreu.

2. Taller-Espai tecnològic: l’enginy (in)visible
A càrrec de l’Equip L’Enginy (in)visible, professorat de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa ESEIAAT-UPC
Aquest taller vol posar de relleu i en valor la tasca que desenvolupa aquest equip en el Programa de Gènere de la UPC, amb l’objectiu d’impulsar i apropar la ciència i la tecnologia a la població femenina preuniversitària, per tal de fomentar vocacions i captar talent femení, i en l'empoderament de noves generacions de dones tecnòlogues en tots els àmbits d’enginyeria, arquitectura, informàtica, telecomunicacions...
També visibilitzar les aportacions que han fet les dones al món de la tecnologia, sovint silenciades. Sense el seu enginy no tindríem wifi, clips o milers d'altres invents tan quotidians i necessaris. Posarem nom a aquestes dones que no surten als llibres de text i en descobrirem les seves enginyoses aportacions.

3. Taller-Espai artístic: collage, construïm la nostra realitat
A càrrec de Sofia Isus Ventura, escultora i pintora, doctora en Belles Arts per la Universitat de Barcelona, amb una llarga trajectòria artística i reconeguda amb diferents premis d'àmbit nacional.
Aquest és un taller visual i manipulatiu que es podrà reproduir i adaptar a les aules. Està adreçat a totes aquelles persones que visquin i eduquin en una realitat holística on tots els àmbits del coneixement estan relacionats.
Les persones participants utilitzaran dinàmiques que facilitin la interacció.
La metodologia serà vivencial, i busca provocar un acostament afectiu i emocional a les propostes artístiques des d’una perspectiva de gènere.
L’objectiu final d’aquest espai és (re)construir la nostra realitat tot visibilitzant sabers, coneixements i habilitats en femení així com posar en valor l’aportació de les dones en el món de l’art.

13:00 Espai de debat: posada en comú
13:30 Activitat de cloenda
14:00 Tancament

Data: 27 d'abril de 2019
Lloc de realització: Casa Convalescència - Sant Antoni M. Claret, 171, Barcelona
Preu: 20€

Places exhaurides

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Per obtenir la certificació haureu de signar als fulls corresponents, que trobareu a la secretaria de la Trobada.
No es farà certificat a cap persona que no hagi justificat l'assistència mitjançant aquesta firma.