12a edició del cicle de converses al Cosmocaixa. Mirades que acompanyen l'aprenentatge i el creixement personal dels alumnes

Comprendre que els infants i els joves que habiten les nostres aules no són només alumnes i que la seva dimensió personal està íntimament relacionada amb els aprenentatges que volen i poden fer, ens obliga a repensar el temps i els recursos que invertim en escoltar alumnes i famílies més enllà de l’activitat directament acadèmica.
Pensant en tot això, en aquesta nova edició de les converses proposem reflexionar sobre la necessitat d’acompanyar infants i joves en el seu creixement integral i sobre com aquest acompanyament beneficia també els seus aprenentatges.
Com en altres edicions, es tracta d’acostar la mirada d'una persona experta en el tema tractat i la del professorat en actiu a les aules.

Conversa 1:
Dijous 7 de febrer, a les 18 h

Fomentar els vincles entre la família i l’escola per millorar els aprenentatges
Ho coordina: Begonya Oliveras
Hi ha un cert discurs docent que situa en el terreny familiar la pràctica totalitat dels problemes educatius i escolars, que conviu amb un cert relat familiar que culpabilitza els docents i l’escola de les dificultats social dels seus fills. Però cada cop són més els estudis i les pràctiques docents que apunten que una millora de les relacions entre docents i progenitors ajuda a incrementar l’èxit escolar de l’alumnat. Justament Jordi Collet és coautor d’un estudi sobre la relació entre vincles i millora dels aprenentatges, un estudi en el qual dóna pistes i proposa elements per construir vincles de qualitat entre docents i progenitors amb l’objectiu de millorar el clima de l’aula i del centre i l’equitat dels resultats acadèmics de l'alumnat.
Jordi Collet, sociòleg, educador social, i professor titular de sociologia de l’educació a la Universitat de Vic.
Àngels Matarín, professora i coordinadora pedagògica de l’INS Nicolau Copèrnic de Terrassa.

Conversa 2:
Dijous 14 de febrer, a les 18 h

Escoltem i acompanyem els infants a l'escola
Ho coordina: Albert Díez
Heather Geddes va afirmar el 2010 que “Sense vinculació no hi ha aprenentatge" ratificant la intuïció que moltes mestres han tingut al llarg del temps sobre aquests fenòmens. I efectivament, podem concloure que es necessiten bons vincles relacionals a l’escola per garantir l'aprofitament escolar. Últimament s’han dut a la pràctica diverses iniciatives més o menys estructurades de facilitar una vinculació segura i estable entre tutor i alumne en què el respecte i la confiança mútua facilitin l'aprenentatge i la cohesió social. Entre altres programes destaca el projecte Escolta’m.
Disposar a l’escola d'una comunicació fluida, lliure, respectuosa i distesa, amb una escolta activa és una de les vies per oferir un espai propi a l'altre. L’objectiu és conversar sobre com podem aconseguir-ho a les nostres aules.
Gemma Pérez, llicenciada en psicologia. Coach acreditada per l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona i pel Col·legi de psicòlegs de Catalunya. Coordinadora del projecte Escolta’m i inspectora del Departament d’Ensenyament.
Núria Chipell, mestra i directora de l’Escola 25 de setembre de Rubí.

Conversa 3:
Dijous 21 de febrer, a les 18 h

Els efectes de l’afecte
Ho coordina: Maria Balsach
Allò que t’afecta et fa implicar i per tant et pot ajudar a aprendre. Si t’afecta té efecte. Aquest convenciment porta cada cop a més escoles a pensar que considerar l’infant com el protagonista del seu procés d’aprenentatge no és només tenir presents els seus interessos individuals i col·lectius sinó també intentar que se senti afectat per allò que passa a l’escola o a l’aula, de manera que allò que faci el transformi en alguna mesura.
Beatriz Revelles Benavente, llicenciada en filologia anglesa. Membre del grup de recerca Esbrina i experta en temes de gènere i de pedagogia afectiva.
Helena Forrellad, mestra de l’Escola Bellaterra i membre de l’equip de la Cultura Matemàtica de les Persones de l’ICE de la UAB.


Lloc de realització: Cosmocaixa, Carrer d'Isaac Newton, 26, Barcelona
Preu: Activitat gratuïta

Es faran gravacions i fotos de totes les sessions.

Formulari d'inscripció

En col·laboració amb  


Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Per tenir dret al certificat heu d'assistir a totes les sessions i signar cada dia als fulls de control d'assistència.

Si només assistiu a alguna de les sessions i necessiteu un justificant d'assistència ens l'heu de sol·licitar per correu electrònic a ga.ice@uab.cat.