Parlem d'art: les estratègies de pensament visual com a eina educativa

Modalitat: curs presencial.
Adreçat a: professorat de tots els nivells educatius.
Durada: 20 hores.
Calendari: del 8 al 12 de juliol del 2019.
Horari: de 9:30 a 13:30h.
Lloc de realització: Museu Picasso de Barcelona i Museu Nacional d’Art de Catalunya.
Professorat: Daniel Paunero, del Centre Atlántico de Arte Contemporáneo. Esther Fuertes, del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), i personal del Departament d'educació del Museu Picasso de Barcelona.
Preu: 80€
Codi curs: 4102/1
Correu electrònic de contacte: ga.ice@uab.cat

Places exhaurides

Instruccions i accés al formulari de matrícula

Presentació:
Les estratègies de pensament visual (VTS), utilitzades a escoles i museus d’arreu del món, exerciten les habilitats verbals i comunicatives a partir de les obres d’art. Fomenten el pensament crític i creatiu, l’autoestima i la inclusió dels participants. Per això es proposen com una eina educativa molt útil per treballar amb la diversitat i amb infants i adults amb capacitats diferents. Des de l’experiència de tres museus d’art que treballem directament amb escoles, proposem una formació pràctica en aquesta metodologia, que fomenta l’aprenentatge a partir del debat i els interessos de l’alumnat.

Objectius:

• Prendre contacte de la metodologia de les VTS des d’un punt de vista teòric i pràctic.
  • Reflexionar sobre les possibilitats d’aplicació d’aquesta metodologia en diferents contextos d’aprenentatge.
  • Descobrir la potencialitat de les VTS com a eina d’aprenentatge transversal, que integra en la seva pràctica diferents competències educatives:
    • Aprendre a aprendre, d’autonomia i iniciativa personal, social i ciutadana, comunicativa lingüística i cultural i artística.
  • Identificar el VTS com a una eina inclusiva per treballar amb grups d’alumnes de diferents capacitats i habilitats lingüístiques i en contextos de diversitat cultural.
  • Conpeixer l'experiència dels dos museus en l'ús del VTS.

Continguts:

• La nostra relació amb l’art i l’aprenentatge: per què les VTS?
  • Bases teòriques i elements principals de la metodologia.
  • Per què el VTS és una metodologia que situa a l’alumne en el centre de l’aprenentatge?
  • Les VTS i els mecanismes d’aprenentatge de l’individu.
  • Requisits necessaris per aplicar la metodologia.
  • Imatges i criteris de selecció.
  • El mètode més enllà de l’art: altres camps d’actuació?
  • Pràctiques de la metodologia a les sales dels dos museus.
  • VTS com a punt de partida d’altres experiències educatives (exploracions artístiques, projectes de recerca interdisciplinari, educació en valors, tutoria, etc.)

Metodologia:

• Presentacions teòriques.
  • Debats.
  • Pràctiques davant d’obres d’art a les sales dels Museus.
  • Tallers.

Observacions:
Les sessions a cada museu seran:
Museu Picasso de Barcelona – Plaça Sabartés, n.1, Barcelona. Dies 8 i 11 de juliol del 2019.
Museu Nacional d’Art de Catalunya - Palau Nacional, Parc de Montjuïc, s/n, Barcelona. Dies 9, 10 i 12 de juliol del 2019.

El curs s'impartirà en català i en castellà.

Perfils professionals
Aquest curs, en les seves edicions anteriors, ha estat aprovat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya per activar el perfil professional Plàstica (PE11). En aquesta edició, està pendent de sol·licitud.

Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores del curs, per tenir dret al certificat caldrà la valoració positiva del personal formador quan a l'aprofitament de l'activitat.
Per demostrar l'assistència heu de signar cada dia al full de control. No s'acceptarà cap justificació posterior de les persones que no hagin complert aquest requisit.

Instruccions i accés al formulari de matrícula