Qualitat docent

Preguntes freqüents sobre l'enquesta d'avaluació de l'actuació docent - Professorat

És l'eina que permet conèixer el grau de satisfacció dels estudiants sobre qüestions relacionades amb l'activitat desenvolupada pel professorat a l'aula, i al mateix temps permet avaluar i millorar el desenvolupament de les titulacions.

S'adreça als estudiants matriculats d'assignatures de Grau i/o de mòduls de Màster universitari.

A l'enquesta d'avaluació de l'assignatura / mòdul es pregunta sobre l'estructura i la programació de l'assignatura o mòdul, el material emprat, el contingut del curs, etc., mentre que l'enquesta d'avaluació de l'actuació docent del professorat avalua l'activitat desenvolupada pel professorat a l'aula.

L'enquesta es programa al final de la docència de cada semestre: el mes de desembre per a la docència impartida al primer semestre (assignatures-grups semestrals), i el mes de maig per a la docència impartida al segon semestre (assignatures-grups semestrals) i la docència anual (assignatures-grups anuals).

Les assignatures-grup classificades com de docència anual, se seleccionen al segon semestre.

Tots els grups d’una assignatura, amb alumnat matriculat i professorat amb docència informada, pot ser enquestat.

Hi ha dues vies per tal que l’assignatura/grup/professorat formi part de l’àmbit a enquestar i consti en la relació d’enquestes disponibles d’un/a docent:

  • De forma automàtica: la generació automàtica de l’àmbit de l’enquesta té en compte, per a la tipologia “TE – teoria”, el nombre d’hores de docència rebudes per l’alumnat: l’alumnat ha d’haver rebut, com a mínim, 15 hores, i cada possible docent ha d’haver impartit com a mínim 10 hores de docència.
  • De forma manual: si el/la docent no localitza l’assignatura/grup en la relació anterior de l’àmbit per enquestar de forma automàtica, pot adreçar-se a la Gestió Acadèmica del seu centre per requerir la incorporació de forma manual a l’àmbit de l’enquesta.

Per a altres tipologies de docència (com pràctiques de laboratori, pràctiques d'aula, seminaris, etc.), dependents/vinculades a un grup de teoria de matrícula, es requerirà haver impartit un mínim de 2 hores de docència a aquest grup d'alumnes.

Així mateix es podrà sol·licitar a la Gestió Acadèmica del centre incorporar, mitjançant la programació manual, aquells grups que es consideri que han de ser enquestats.

Lenquesta es nodreix del pla docent del professorat, per tant, el pla ha destar actualitzat. En cas que detecteu alguna errada adreceu-vos al departament o a la gestió acadèmica el més aviat possible.

Entren en la selecció de l'enquesta aquelles assignatures/mòduls-grup-professor de tipologia docent TE-Teoria i que compleixen la resta de requisits.

També poden ser incloses a la selecció per enquestar aquelles assignatures/mòduls-grup-professor d'altres tipologies de docència (com pràctiques de laboratori, pràctiques d'aula, seminaris, etc.), dependents/vinculats a un grup de teoria de matrícula, i que la titulació/centre hagi decidit incloure.

L'enquesta es presenta en català, castellà i anglès.

Els estudiants reben un correu electrònic informant-los del termini habilitat per a respondre-les i recordatoris en el decurs del període de resposta establert. Al Web de la UAB i dels centres també es fa públic el termini de resposta.

Cada enquesta que els estudiants han de respondre s'identifica amb el codi i la denominació de l'assignatura, el codi del grup i el nom i cognoms del/de la professor/a que ha impartit la docència. En la pàgina que mostra les enquestes a respondre, al situar el cursor damunt la icona de la identificació dels docents es mostra la seva fotografia. Un cop s’ha accedit a una enquesta concreta, amb les dades d’identificació hi figura també  en la part superior esquerra. Abans d'iniciar la resposta d'una enquesta es pregunta a l'estudiant si el/la professor/a li ha impartit docència, en cas afirmatiu, l'estudiant accedeix a l'enquesta que està identificada a l'encapçalament.

Els estudiants coneixen a quin professor/a estan avaluant atès que cada enquesta s'identifica prèviament amb el codi i la denominació de l'assignatura, el codi del grup, el nom i cognoms del/de la professor/a que ha impartit la docència, i també la seva fotografia. En la pàgina que mostra les enquestes a respondre, al situar el cursor damunt la icona de la identificació dels docents es mostra la seva fotografia. Un cop s’ha accedit a una enquesta concreta, amb les dades d’identificació hi figura també  en la part superior esquerra. Si tots els/les professors/es que han impartit l'assignatura-grup compleixen les condicions d'avaluació, l'estudiant pot respondre tantes enquestes com professors/es li hagin fet classe.

Els informes de resultats es fan arribar als diferents col·lectius de la Universitat:
Equip de Govern: Informe global
Centres (deganats/direccions de centre): Informe global i Informe del centre
Departaments: Informe global i Informe del departament
Titulació: Informe global i Informe de la titulació
Administració i gestió acadèmica de cada centre: Informe global
Professorat enquestat: Informe individual (mitjançant la Intranet i Sigm@-CDS / Manual d'accés)
Unitats docents de la Facultat de Medicina: Informe unitat docent
Estudiants: Informe global publicat al web

Es pot accedir a consultar els grups-assignatures seleccionats directament en els serveis d'intranet de la UAB:  Sigma@-CDS > Campus Docent (professors) > Monitorització d’enquestes, o bé consultant a la gestió acadèmica del vostre centre.

Es pot consultar la participació en els serveis d'intranet de la UAB:  Sigma@-CDS  >  Ges Acadèmica i Plans Docents > CDS: Professorat > Campus Docent (professors) > Monitorització d'enquestes.

Quan acaba el termini per respondre a l'enquesta d'avaluació de l'actuació docent ja no es pot fer cap consulta del seguiment de la participació en la resposta.

Fruit de l’anàlisi de la Comissió d’Enquestes de la UAB, conjuntament amb les informacions rebudes des de les coordinacions de graus i màsters i des de les direccions de centres amb nivells més alts de participació en les enquestes, s’han detectat les bones pràctiques següents:

  • Informar dels objectius de les enquestes (vegeu les preguntes més freqüents sobre les enquestes  de professorat i assignatura)
  • Informar de la utilitat de les enquestes fent servir els arguments següents: 
    • la millora contínua de les titulacions (processos de seguiment i d’acreditació)
    • la transparència de dades i la rendició de comptes (difusió i publicació al web)
    • L'impacte en els rànquings acadèmics nacionals i internacionals
    • la influència en el procés d’avaluació de la docència del professorat
    • l'efecte sobre el repartiment del pressupost de centres i departaments
    • si escau, els canvis introduïts fruit de l’anàlisi, entre altres, dels resultats d’edicions anteriors de les enquestes
  • Dedicar uns minuts al principi d'una classe per tal de que l'alumnat pugui respondre les enquestes (a les guies docents ja s'indica que es reservaran 15 minuts d'una classe a aquesta finalitat.)
  • informar d’on es poden trobar els resultats de les edicions anteriors (enquestes d'avaluació del professorat i enquestes d'avaluació de l'assignatura)