Neuromàrqueting per millorar l'experiència dels clients

Brunch_Neuromarqueting
El sisè brunch d'innovació del Hub b30 es va centrar a compartir experiències, línies d'innovació i tecnologies disruptives de neuromàrqueting aplicades al comerç, especialment per millorar l'experiència dels clients. Va reunir investigadors i professionals del màrqueting, entitats i empreses de retail.

30/10/2018

La jornada, moderada pel Vicegerent de Recerca, Ivan Martínez, va començar amb la introducció del Director del Màster de Neuromàrqueting de la UAB, Pere Navalles. Segons Navalles, el neuromàrqueting està substituint en molts casos les funcions del venedor tradicional, com són reafirmar les decisions de compra o millorar l'experiència dels consumidors.

Per Navalles, malgrat que ens trobem en un context de compra omnicanal, la botiga física no desapareixerà i continua sent prioritari dedicar esforços a l'atenció al client. També va remarcar la importància de monitoritzar i aplicar l'anàlisi de dades per avaluar les accions de màrqueting. Tot i que, segons l'expert en neuromàrqueting, els recursos que dóna aquesta disciplina, com la música, la il·luminació o l'olor, són eines potentíssimes d'identitat corporativa; en cap cas poden substituir el fet de tenir una visió i missió d’empresa.

A continuació, els responsables de màrqueting de les empreses d'alimentació Ametller Origen i Bonpreu Esclat van compartir les seves experiències amb accions de neuromàrqueting. En les dues companyies l'aplicació es fa en els punts de venda per millorar l'experiència del consumidor en les botigues, un aspecte que per ambdues empreses és clau en la seva estratègia de màrqueting. També utilitzen recursos de neuromàrqueting, com la música, per reforçar el posicionament de marca.

Seguidament, els assistents van exposar línies de recerca i tecnologies disruptives que estan duent a terme, com són l'eye tracking, l'anàlisi de les expressions facials, el reconeixement de marques i productes per mitjà de l'olfacte o la utilització de la música per influir en els temps d'estada en els comerços. Tècniques que, segons tots els experts, sempre estaran condicionades pel posicionament de la marca i pel 'target' de client al qual es vol arribar.

Per acabar, es va obrir el debat. La quarantena de persones que hi van assistir van discutir sobre si el neuromàrqueting és capaç de provocar comportament o bé només detecta conductes. També es va obrir una reflexió sobre si és ètic explorar l'inconscient dels clients, que és la base d'aquesta disciplina.

Aquesta activitat ha comptat amb el suport de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i el cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).

Més informació: Informe de vigilància tecnològica
Àlbum de fotos