Els nanoMOOCs, un nou format audiovisual per a l'aprenentatge

NanoMOOCs
L'Institut d'Investigació en Intel·ligència Artificial (IIIA CSIC) participa en el projecte nanoMOOCs amb l’objectiu de crear un nou format audiovisual amb funcionalitats tecnològiques avançades, que permetrà, entre d’altres, captar les emocions dels participants.

27/02/2020

Ens avorrim molt quan fem un curs per Internet? Quins vídeos ens han semblat més apassionants? Fem cara d’angoixa quan fem un test d’avaluació per Internet? Podem certificar que l’estudiant ha assolit les competències?

Aquestes i d’altres preguntes són les que formula el projecte nanoMOOCs, que lidera la UPF i hi participen experts de l’IIIA CSIC, la UOC, la UB, Lavinia Next, Edebé i el Grupo Ormo. Els nanoMOOCs provenen de la hibridació dels Massive Open Online Courses que ja fa uns anys han inundat Internet i revolucionat l’aprenentatge en línia. Dels primers MOOCs, llargs en durada i densos en continguts, s'ha après que escurçant-los i centrant-los només en una competència es pot fer que el procés d’aprenentatge sigui més efectiu. Aquesta és la particularitat central del nanoMOOC: centrar-se en un contingut molt concret (una competència) i un temps breu (una setmana).

A banda del format, el nanoMOOC també inclou mòduls tecnològics avançats com el detector d’emocions, a partir de tècniques de visió per computador, certificació amb blockchain, intel·ligència artificial o gamificació avançada a banda de continguts d’alta qualitat. Per tant, els nanoMOOCs van molt més enllà dels cursos en línia tradicionals i representen un nou repte educatiu i formatiu que explora diversos mercats.

En el marc del projecte nanoMOOCs, es duran a terme quatre experiències pilot en àmbits que van des del turisme experiencial, nutrició, salut, petit i mitjà comerç, educació STEM o producció i consum de transmèdia. De fet, aviat s’obrirà un call for nanoMOOCs entre els experts de les organitzacions participants al projecte.

Les tres empreses del projecte veuen els nanoMOOCs com a elements que afegeixen valor a productes digitals existents o simplement com a possibles nous productes o línies de negoci a explotar. El projecte també ha d’idear models de negoci per monetitzar aquest nou format audiovisual.

El projecte nanoMOOCs forma part de la Comunitat RIS3CAT Mèdia, que agrupa trenta-cinc empreses, administració, centres tecnològics i universitats al voltant de les indústries culturals i creatives, i està parcialment finançada per ACCIÓ com a part de la seva estratègia d’articular una política d’innovació i aliances en aquest sector.