Viu a la UAB

“Cal promoure l’esperit emprenedor entre els estudiants. Un cop surts de la universitat és més difícil formar equip, a tothom li encanta tenir un treball estable i no arriscar”

La idea inicial de GES4T neix quan els joves preparaven el seu TFG a l’Escola d’Enginyeria. La viabilitat del projecte era gran, i valia la pena emprendre i materialitzar el que s’hagués pogut quedar com a treball de cloenda del grau. La plataforma és pionera en la gestió de la taxa turística i el seu futur és prometedor.

19/02/2019

Entrevistem a Cesc Sierra. Ell i el seu germà bessó, en Toni, han creat una start-up per millorar el mercat d’allotjaments turístics i l’experiència dels hostes. GES4T és una mostra de les grans possibilitats que ofereixen les enginyeries.

En què consisteix GES4T?

GES4T és el nom comercial de la plataforma (GEStió pel Turisme) i el nostre objectiu és millorar el rendiment del mercat d’allotjaments turístics i l’experiència de benvinguda i confiança dels hostes. El nostre servei repercuteix en la imatge de l’allotjament, no només en l’arribada dels hostes, que l’agilitza i és més càlida, sinó en la professionalitat. Busquem, i crec que ho estem aconseguint, facilitar el dia a dia de l’activitat dels allotjaments turístics digitalitzant la gestió i eliminant maldecaps a la persona propietària o representant (gestoria o agent intermediari).

Com sorgeix la idea i com comença a funcionar?

Parlem de dates, l’any 2015 proposo la idea i l’estudi del model de negoci a Juanjo Villanueva (CVC) per plasmar-ho en el TFG. Detecto una sèrie de problemes mentre m’implico en la gestió de quatre habitatges familiars d’ús turístic. Em plantejo aterrar i materialitzar aquesta idea creant una solució tecnològica per cobrir i ajudar a la gestió dels allotjaments turístics. És molt usual utilitzar la paraula “mínim producte viable” (MVP en anglès), per definir el prototip inicial i validar-lo amb la realitat, i així és com començo. Inicialment les crítiques i opinions dels familiars propietaris d’aquests habitatges d’ús turístic són clau per saber si el que fas és bo o no.

Com aconseguiu captar aquesta necessitat del mercat o nínxol i tirar cap endavant la idea?

Penso que tots podem identificar una necessitat real i plantejar una solució més o menys adequada. És un avantatge conèixer el sector, tenir experiència i escoltar la necessitat del mercat que és qui et comprarà o no el teu servei, sempre que solucionis les seves frustracions i problemes. En el meu cas personal i d’aquesta idea de negoci, puc dir que un punt fort és conèixer molt bé el món online i offline d’allotjaments turístics. De cada problema pots detectar una oportunitat.

Amb quin suport heu comptat?

Indiscutiblement amb l’assessorament de Sandra i David (invenTiva i Gestió TIC) per la part tècnica i empresarial, compartim valors i això és un punt fort. També amb el continuat suport de Juanjo Villanueva (CVC) amb qui a part, vaig promoure un MOOC d’emprenedoria. També he rebut formació empresarial de Barcelona Activa. Pel tema econòmic, inicialment és bo tirar de recursos propis i de les 3F. En el meu cas, molt agraït a la família i amics que confien en tot plegat. Ah! Fa poc ens ha co-finançat el Fons Social Europeu (FSE). Cal moure’s, ningú et ve a buscar, reps moltes negatives quan busques suport, però et fa millorar l’argument de vendre la teva idea.


El sector d’enginyeria està en els seus millors anys. Tenim molta oferta laboral i això fa que abans d’acabar els estudis les empreses ja t’ofereixin una oportunitat. 

Quines possibilitats creieu que ofereix el mercat actualment per tot estudiant d'enginyeries?

El sector d’enginyeria està en els seus millors anys. Tenim molta oferta laboral i això fa que abans d’acabar els estudis les empreses ja t’ofereixin una oportunitat. Animo a tots els estudiants a combinar el món laboral i l’acadèmic, els coneixements són la base però l’experiència és indiscutible.

És fàcil emprendre en aquest àmbit amb pocs recursos?

Emprendre mai és fàcil, és perseverança, ambició i paciència. És essencial confiar en un mateix i rodejar-te d’un bon equip, compartir objectius, valors i missió del projecte.  Sí que parlant de recursos econòmics, són molt necessaris per a la fase inicial de tot projecte emprenedor, si disposes de pocs recursos et caldrà un sobreesforç per pujar la muntanya.

Es poden aconseguir recursos que ajudin a tirar cap endavant idees amb futur?

Clar que sí. Sóc dels qui creu que tot és possible i per tant els recursos, siguin econòmics o no, estan a l’abast de tothom qui lluiti per aconseguir-los. Cal dir que són un plus per evitar el fracàs del projecte però som les persones qui fem realitat les idees de futur. Afegeixo que tots ens podem equivocar i els recursos s’han de saber gestionar i controlar, per no perdre’ls abans d’hora.

Quin futur us agradaria que tingués la vostra iniciativa?

Cal promoure l’esperit emprenedor entre els estudiants. Un cop surts de la universitat és més difícil formar equip, a tothom li encanta tenir un treball estable i no arriscar. Per això animo que els estudiants amb idees les comparteixin amb l’entorn, relacionar-te amb companys de diferents àmbits i compartir coneixement és molt més còmode en un campus universitari. Cal fomentar la creació d’empreses des de la universitat. Hi ha un percentatge molt baix d’estudiants que tenen intenció de posar en marxa una idea de negoci.

Heu treballat amb companys del grau?

La veritat és que no. Personalment he treballat en una multinacional i en una pime, i el meu bessó Toni Sierra, co-fundador de GES4T, ha treballat en altres empreses. Sempre he parlat d’idees de negoci amb qui tens més afinitat, companys de la universitat i amics, però la barrera d’arriscar per un projecte propi és un obstacle molt gran i incert, no és fàcil sumar-se a l’aventura.

Heu pensat en un futur llançar la versió d'app mobil?

Actualment hi ha hagut un “boom” de creació d’aplicacions mòbil i és interessant saber que hi ha una tendència cap aquí en el món tecnològic però també penso que no ens hem de precipitar. Una aplicació mòbil és útil quan s’usa reiteradament pel client, de moment no és el cas del nostre servei. A més, una descàrrega és una barrera per vendre i l’accés web és instantani des de qualsevol dispositiu. De moment preferim oferir l’aplicació web adaptada a qualsevol pantalla, dispositiu mòbil i tauleta.