La "masterclass" de La Marató de TV3 omple l'Aula Magna de Comunicació

MasterclassMaratoComunicacio2019
Uns 200 estudiants han omplert l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació per escoltar la masterclass sobre La Marató de TV3 el dimarts, 21 de maig. Gemma Nierga -Alumni UAB- i Ramon Gener, presentadors del programa en l’edició del 2018, han conduit l'acte -que ha estat protagonitzat per la solidaritat i la investigació- i en el qual s'han donat a conèixer les claus de l’èxit d'aquest programa de televisió que s'ha convertit en tot un referent. La masterclass es pot veure aquí.

30/04/2019

"La investigació m'ha donat la vida, no es pot dir més clar", ha dit l'Elisenda, després de sobreviure al càncer de mama.

El 21 de maig, a les 11 h, l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació ha acollit una masterclass conduïda per Gemma Nierga i Ramon Gener, presentadors de l’edició de 2018, sobre la Marató de TV3, en el qual s'han donat a conèixer les claus de l’èxit de la telemarató als universitaris. Com dissenyar una enquesta d'audiència d'un programa de televisió, i en concret, de La Marató? Com es fa la campanya audiovisual i gràfica? Com es converteix un programa  solidari en modèlic per a altres televisons internacionals? Com funciona el procés de selecció i seguiment dels projectes finançats? Aquestes han estat algunes de les qüestions que han respòs els ponents. L'acte -que s'ha pogut seguir en directe des de UAB Campus Media- ha acabat amb un emotiu testimoni que ha viscut de primera mà el càncer, la malaltia a la que s'ha dedicat el programa en la seva darrera edició. 

La periodista Gemma Nierga ha iniciat la masterclass explicant l'experiència d'haver presentat un programa en directe de més de 15 hores, "un projecte que, a més, viu entre nosaltres durant tot l'any, i no s'acaba només amb el programa de televisió", ha dit abans de donar pas a la degana de la Facultat, Maria José Recoder. La degana ha mostrat la seva satisfacció i orgull de pertànyer a la UAB, "universitat de la que sempre hi ha investigadors en els projectes de recerca que finança La Marató". Recoder, que ha destacat la importància per Catalunya i per la investigació d'un programa com La Marató -sorgit d'una televisió pública-, ha estès la mà als directius de la CCMA a col.laborar amb la facultat per iniciar projectes conjunts.

A continuació, ha estat el torn del director de la Fundació de La Marató, Lluís Bernabé, que ha explicat el projecte de La Marató de TV3, donant dades dels resultats. "Hi ha tres milions de persones que any rera any participen, d'una manera o una altra, i de forma altruista, a La Marató", ha dit. "Cada català aporta una mitjana d'1,5 euros a La Marató" ha assenyalat Bernabé.

Seguidament, Jordi Duran, investigador i assessor científic de la Fundació La Marató de TV3, ha parlat de la transparència i del rigor en el procés de selecció i del seguiment dels projectes finançats amb els fons recaptats.

Tot seguit, Cristian Trepat -Alumni UAB-, cap d'Entreteniment i Culturals de TV3, ha explicat què representa per a TV3 mantenir en la seva graella, després de 27 anys, un macroprograma solidari modèlic per a altres televisions internacionals.

La següent conferència, a càrrec de Jordi Català, cap d'Anàlisi i explotació d'audiències de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, tractarà sobre com dissenyar una enquesta d’audiència d’un programa de televisió centrant-se en el cas pràctic de l’Informe d’audiències de La Marató 2018. "Amb La Marató els periodistes podem dir que, almenys un dia a l'any, salvem vides", i ha explicat com neix i com funciona el programa.

Camil Roca, director creatiu de l’agència OGILVY Barcelona, ha parlat a continuació de la campanya audiovisual i gràfica del programa, i què és el que la fa singular i reconeguda. El publicista ha mostrat i explicat a fons alguns dels spots de televisió de les campanyes de La Marató que han deixat més empremta entre el públic.

Per acabar, Elisenda Escriche, pacient de càncer de mama i part de la campanya gràfica de La Marató enguany, ha explicat la seva experiència personal i implicació amb el projecte. "Jo estic aquí avui gràcies a la investigació, sense ella no sé si estaria vivia", ha dit. Les seves paraules, plenes d'emotivitat, han deixat a tots els assistents amb la boca oberta: "La investigació m'ha donat la vida, no es pot dir més clar", ha dit l'Elisenda, després de sobreviure al càncer de mama. Ha donat detalls de com va explicar al seu fill la seva malaltia i de com ha conviscut amb ella. S'ha mostrat enormement agraïda per la tasca de La Marató, pel fet de recaptar diners per fer investigaicó en malalties com la que ella pateix. 

Una col·laboració iniciada el curs passat
El curs passat, la UAB va encetar aquesta col·laboració amb la Fundació de La Marató de TV3, amb l'objectiu que la comunitat universitària pogués conèixer a fons i de primera mà aquesta important iniciativa solidària. Així, es van fer tres masterclass al llarg del curs acadèmic, la primera a la Facultat de Comunicació, que va comptar amb les ponències de Xavi Abad, director de l’edició de 2017; Dani Reyes, director de màrqueting de TV3; Helena Garcia Melero, periodista i presentadora de diverses edicions; i Elisabeth Ortínez, pacient d’ictus que va participar a La Marató. La resta de xerrades es van fer a les facultats d'Economia i a la de Biociències. Aquest curs, se n’han fet una a la Facultat de Biociències i una altra al Campus Universitari Mar, de la UAB i de la UPF.

Gràcies a aquesta iniciativa, van venir a la UAB presentadors, responsables del programa, testimonis, investigadors i periodistes que estan involucrats en el programa. En totes les sales d'actes i auditoris on es van fer aquestes conferències, es van omplir d'alumnat i professorat interessat. En elles es van analitzar i debatre diferents aspectes relacionats amb l'organització d'aquest programa que destina els fons recaptats a projectes de recerca, projectes en els quals hi participen any rere any investigadors de la UAB, entre d'altres institucions, universitats i centres de recerca.

27 anys d'un projecte que és un referent
La Marató de TV3 és un programa solidari realitzat anualment per TV3 el diumenge abans de Nadal i impulsat per Televisió de Catalunya i la Fundació La Marató de TV3. Té com a principal objectiu fomentar la recerca biomèdica a partir dels fons econòmics obtinguts en el programa.

A més, des del 2006, la Fundació La Marató de TV3 obre una convocatòria pública de propostes de malalties que té com a objectiu implicar la societat civil en la tria del tema del programa. La crida està oberta a associacions de pacients i de familiars de malalts, així com també les d'entitats de recerca, societats científiques i de professionals de l'àmbit de la salut.

En total, s’han impulsat prop de 800 projectes de recerca biomèdica d'excel·lència sobre un ampli conjunt de malalties en els quals hi ha intervingut un total de 7.600 científics amb el resultat de nombrosos avenços en el coneixement, la prevenció, el tractament i el pronòstic de les malalties tractades.