E-PILOTS dissenya un sistema per controlar l'estat cognitiu dels pilots

E-PILOTS dissenya un sistema per predir aterratges difícils

Dins del projecte E-PILOTS, amb participació de l'Escola d'Enginyeria de la UAB i del Centre de Visió per Computador, s'han dissenyat dos sistemes d'aprenentatge automàtic: un per predir aterratges difícils i un altre per controlar l'estat cognitiu dels pilots.

09/03/2021

Personal investigador del Departament de Telecomunicació i Enginyeria de Sistemes de la UAB, del Centre de Visió per Computador (CVC), de la Universitat de Cranfield, amb el suport de l'spin-off de la UAB Aslogic, fa dos anys que treballen en el projecte E-PILOTS i, malgrat les dificultats que els ha suposat la pandèmia per dur a terme la part experimental, estan obtenint resultats prometedors.

E-PILOTS avalua les eines de suport intel·ligents de la plataforma de vol per millorar el seu rendiment en escenaris de vol estressants com pot ser un aterratge d'emergència. Amb aquest propòsit, s'han dissenyat dos sistemes automàtics: un per predir aterratges difícils i un per controlar l'estat cognitiu del pilot. D'aquesta manera, es podria saber quin és el moment adequat per fer arribar informacions al pilot perquè es troba en un estat de baixa càrrega de treball.

"Aquest sistema d'aprenentatge automàtic és capaç de predir aquests esdeveniments amb un 78% de precisió. Aquest és un resultat molt prometedor, tenint en compte que no hi ha tants sistemes capaços de fer-ho. Cal, per descomptat, obtenir una precisió més alta, però ja estem fent millores significatives", explica Dèbora Gil, professora de l'Escola d’Enginyeria i investigadora del CVC.

Per al segon sistema d'aprenentatge automàtic, que controla l'estat cognitiu dels pilots, els sensors com l'electrocardiograma i l'electroencefalograma tenen un paper fonamental. "Prenent mesures a partir de l’electrocardiograma i l’electroencefalograma, podem diferenciar quan el pilot es troba en un estat més relaxat o quan té una gran càrrega de treball i, en funció d’això, escollir el moment adequat per comunicar-li les situacions", diu la professora i investigadora del CVC Aura Hernández.

Les proves amb simuladors de vol d’aquest projecte es fan a la Wasim Barcelona - Escola de Simulació de Vol.

Més informació:
Vídeo sobre el projecte