Aconsegueixen reduir les molècules que maten les neurones en ratolins amb Alzheimer avançat

Sandra Villegas - neuronas

Investigadors de la UAB han desenvolupat un fragment d'anticòs que disminueix els nivells del pèptid beta-amiloide i de la proteïna tau, causant última de la mort neuronal en l'Alzheimer, millorant els marcadors de la malaltia en ratolins amb la patologia avançada.

16/11/2020

La malaltia d'Alzheimer és la demència més comuna a tot el món i es caracteritza per problemes d'aprenentatge, pèrdua de memòria, desorientació, i ansietat, entre altres símptomes conductuals i psicològics. Des que Alois Alzheimer descrivís el primer cas a principis del segle XX s'ha aconseguit importants avanços quant a la comprensió de la fisiopatologia, però, desafortunadament, encara no s'ha desenvolupat un tractament eficaç.

Tot i que encara es desconeix què és el que desencadena la malaltia, diversos investigadors asseguren que tant l'agregació del pèptid beta-amiloide (Aβ) com la de la proteïna tau, totes dues molècules presents en cervells sans, juguen un paper central en la progressió de la malaltia. Cal destacar, a més, que existeix una relació entre totes dues molècules, ja que la reducció o l'augment dels nivells d'una afecta els nivells de l'altra. Així doncs, en els últims anys s'han explorat teràpies dirigides a reduir Aβ i recentment a reduir tau. No obstant això, l'ús d'anticossos complets contra el pèptid Aβ no ha estat eficaç frenant la deterioració cognitiva, al mateix temps que ha produït efectes secundaris greus a nivell de neuroinflamació.

En estudis anteriors, el Grup de Disseny de Proteïnes i Immunoteràpia del Departament de Bioquímica i Biologia Molecular de la UAB, que dirigeix la catedràtica Sandra Villegas, va desenvolupar un fragment d’anticòs, el scFv-h3D6, i va demostrar que redueix els nivells d’Aβ i millora la pèrdua de memòria en ratolins joves, però mai s'havia estudiat què succeeix en estats avançats de la malaltia.

En un estudi publicat recentment a International Journal of Molecular Sciences, el grup ha demostrat que el fragment scFv-h3D6 també és eficaç reduint els nivells d’Aβ en ratolins vells, on la patologia està molt avançada. De manera interessant, la reducció d’Aβ a conseqüència de l'administració del fragment d'anticòs va produir també una reducció en els nivells totals de la proteïna tau, sense provocar cap efecte secundari. A més, es va observar una lleugera reducció de l'estat neuroinflamatori, típic dels cervells de pacients amb Alzheimer, per la qual cosa el fàrmac és, a més d'eficient, segur.

“La gràcia de l'estudi és que hem demostrat que la teràpia amb fragments d'anticossos funciona en la fase tardana i no sols disminueix la principal molècula en Alzheimer, Aβ, sinó que també redueix la quantitat d'una segona, la proteïna tau, que és la que finalment mata la neurona i provoca demència”, explica Sandra Villegas.

Futurs estudis dirigits simultàniament a les patologies provocades per totes dues molècules, Aβ i tau, podrien mostrar un nou enfocament farmacològic per al tractament d'aquesta devastadora malaltia.

Article científic:
Roda AR, Montoliu-Gaya L, Serra-Mir G, Villegas S. Both Amyloid-β Peptide and Tau Protein Are Affected by an Anti-Amyloid-β Antibody Fragment in Elderly 3xTg-AD Mice. Int J Mol Sci. 2020 Sep 10;21(18):6630. doi: 10.3390/ijms21186630. PMID: 32927795; PMCID: PMC7554787.