“Necessitem postdoctorats amb experiència i estudiants de doctorat amb bona formació. Amb aquests ingredients podrem fer que la nostra recerca sigui capdavantera i interessant a escala internacional”

AntonioLopez_guanyadorICREAAcademia
L’Antonio López va ser guardonat amb un ICREA Acadèmia a finals del 2018. El premi li ha concedit l'oportunitat de dedicar més temps a les recerques que realitza en el Centre de Visió per Computador. Els seus avanços quant a conducció autònoma avancen per a enfrontar-se als nous reptes de la mobilitat futura.

11/04/2019

El programa Acadèmia d’ICREA es va llançar en 2008 amb l'objectiu d'impulsar i premiar l'excel·lència en la recerca de catedràtics, o professors d'universitat amb anys d'experiència. A la fi del passat any, Antonio López Peña, investigador del Centre de Visió per Computador, va rebre el reconeixement per part de la institució. Els professors com Antonio, reben una subvenció per a la recerca durant un període de cinc anys. Fins al moment, s'han concedit un total de 224 guardons.

Un guardó que permet dedicar-li més temps a la recerca:

Antonio López considera el guardó un avantatge que concerneix especialment al temps. El pressupost permet a la universitat contractar a altres professors que substitueixin als premiats. D'aquesta manera, tot el temps que implica la preparació de l'assignatura, es dedica a investigar. Quelcom importantíssim, ja que, tal com apunta Antonio: “Si vols estar en aquesta carrera competitiva a escala internacional, necessites temps. Amb l’ICREA Acadèmia, l’avantatge més gran és que et permet dedicar aquestes hores de docència a la recerca”. En àrees tecnològiques com la seva, el temps és or.

Les recerques entorn de la conducció autònoma. Una carrera de fons:

Els investigadors del CVC se centren a usar la tecnologia per resoldre problemes mitjançant intel·ligència artificial i percepció, normalment basada en càmeres o sensors similars. Cada investigador dedica la tecnologia a un camp en concret, i en el cas d'Antonio i el seu equip, els avanços se centren en la conducció autònoma.

L'equip d'Antonio se centra en la intersecció de conceptes com els gràfics per computador, la simulació o l'aprenentatge màquina per a crear una Intel·ligència Artificial que sigui capaç de conduir un cotxe per si mateix.

El CVC col·labora amb empreses amb projectes concrets que aporten cert finançament per elaborar productes que permeten avançar el coneixement i posar els articles a la disposició del públic.

Actualment, el grup de recerca d'Antonio ha desenvolupat un simulador pioner en la conducció autònoma, sent obert i gratuït, així és CARLA.

La fuga de cervells i la necessitat d'un flux de personal constant:

Encara que actualment existeixen suports per part d'empreses externes, o en el cas d'Antonio reconeixements com l’ICREA Acadèmia, existeixen problemes que dificulten els avanços. El problema no és la infraestructura: “Necessitem postdoctorats amb experiència i ganes d'investigar. Necessitem estudiants de doctorat amb una bona formació. Amb aquests ingredients podrem fer que la nostra recerca sigui capdavantera i interessant a escala internacional”.

El problema del personal és un repte i un problema generat per l'alta demanda de professionals d'aquest sector. Costa trobar estudiants de doctorat i postdoctorats, i especialment a joves dones que es dediquin a aquest camp.

“Sense noies, deixem fora de l'equació al 50% de la població. L'educació ha d'anar a la formació prèvia a la universitat”

El gruix de perfils és baix i les empreses de l'àmbit internacional acaben per contractar a la gran majoria d'ells. L'Acadèmia no pot competir amb els salaris que aquestes empreses ofereixen als professionals amb experiència, per la qual cosa en el CVC opten per estudiants de doctorat que treballen i aprenen com a part del procés.

Per a Antonio, el perfil que encaixa en recerques com la seva ha de conjuminar “voluntat de fer” i coneixements concrets propis de l'àmbit; IA, aprenentatge automàtic, visió per computador, robòtica, enginyeria del programari o gràfics per computador. I aquesta voluntat de fer es tradueix en esforç i passió pel camp d'estudi al qual li dedicaràs tant de temps.

Problemes i reptes en els avanços sobre conducció autònoma:

L’Antonio López reconeix dos problemes de base que s'allotgen en recerques com la seva. D'una banda, existeix un problema específic que afecta molts altres departaments, i que ja comentàvem anteriorment, i és aquesta manca de perfils femenins. El repte actual està a impulsar iniciatives que intentin millorar el percentatge: “S'està intentant millorar amb iniciatives que intenten fer veure a les joves models femenins científics. Encara és minoria, però és més que 0 que és el que hi havia. És quelcom el que s'ha de treballar”.

D'altra banda, també roman un conflicte generalitzat, i és que per a Antonio, en les ciències de la computació i intel·ligència artificial s'exigeix un sacrifici que no tots estan disposats a fer. Alguna cosa que molts estudiants no tenen en compte i que descarta també a molts altres. És un treball que no part de qüestions trivials, i aquesta vocació és difícil de trobar: “Avui dia això és difícil de trobar, i com és més difícil de trobar, està més buscat. I com està més buscat, el que millor paga té més possibilitats de guanyar la partida. En cap cas sol ser l'Acadèmia, si no les empreses”.

El repte actual per a la recerca d'Antonio és la de mantenir-se en el nivell alt en el qual es troben. Per a aconseguir-ho, necessiten un flux de personal constant que és difícil d'obtenir: “Els estudiants de doctorat, en general, arriben, es formen i marxen a altres empreses. En aquest context també és interessant els perfils de postdoctorat”. Aquest últim perfil té l'avantatge de l'experiència, una cosa molt necessària per a recerques com la present.

“Estem en un context de canvi en el model de mobilitat. El cotxe autònom és un repte molt gran perquè estem parlant de substituir a una persona per una intel·ligència artificial”

L’Antonio també ens ha explicat com visualitza el futur de la conducció autònoma. Encara que no es produirà un canvi explosiu i radical, en 15 anys vista serà normal veure vehicles autònoms en contextos controlats: “És inevitable, arribarà. Sempre dins del concepte global de mobilitat compartida, eficient, segura i amb una implantació progressiva”.

Transmetent els pilars de la recerca del CVC en la #MEMEnginy19:

El pròxim 25 d'abril l’Antonio assistirà a la #MEMEnginy19 a la recerca d'estudiants, sobretot de primer, als qui vol fer entendre que tot allò que aprenguin durant la carrera han d’utilitzar-ho en les seves carreres professionals.

Participar en projectes com el d'Antonio és una gran oportunitat per a molts estudiants. Un bon entorn de recerca és imprescindible per a ells, i segons Antonio, els permet acostar-se als últims avanços tecnològics.

Pots visionar l'entrevista al nostre canal de YouTube: 
https://www.youtube.com/watch?v=avSaqK_rEYk