Cap a una aula competencial en llengua estrangera
Informacions del curs
Modalitat: en línia, amb sessions telemàtiques sincròniques
Adreçat a: professorat d'educació secundària, de cicles formatius i d'EOI
Durada: 30 hores (18 hores en sessions telemàtiques + 12 hores de treball autònom)
Calendari: del 27 de gener al 21 d'abril de 2022
Horaris de connexió sincrònica: 27 de gener, 10 i 24 de febrer, 10 i 24 de març, 7 d'abril, de 16:30 a 19 h; 21 d'abril de 16:30 a 19:30 h
Professorat: Oriol Pallarés Monge i Eulàlia Vilaginés Serra
Preu: 110 €
Accés a la inscripció amb NIU
Accés a la inscripció sense NIU
**Nota: Aquest curs inclou a la seva programació sessions telemàtiques a temps real. Us preguem que feu atenció als dies i les hores establertes per a les sessions.
Presentació
El secret de les aules de i en llengua estrangera que funcionen és que s’aconsegueix que els alumnes siguin realment competents en la llengua d’aprenentatge i la utilitzin de forma natural en contextos reals de les seves vides. Quines són les característiques d’aquestes aules i dels i les docents que hi treballen? Quin tipus de situacions escolars d’aprenentatge són necessàries per a ajudar tot el nostre alumnat a assolir aquest repte?
En aquest curs us proposem la construcció conjunta d’una proposta de millora a mida per a les vostres aules amb l’objectiu de fer-les més capacitadores. Ho farem tot reflexionant i dialogant al llarg de 7 sessions virtuals en modalitat sincrònica sobre els punts de partida de cadascú i sobre temes clau com l’ensenyament i aprenentatge competencial de llengües estrangeres, enfocaments facilitadors d’aprenentatges profunds i útils en llengua estrangera, el treball dels continguts lingüístics en un marc d’aprenentatge competencial i l’avaluació per a aprendre i de l’aprenentatge a l’aula de llengua estrangera, entre d’altres.
Objectius
- Capacitar i dotar d’eines el professorat de llengua estrangera o que imparteix la seva àrea en una llengua estrangera per crear situacions d’aprenentatge competencials.
- Apropar el professorat a propostes metodològiques que aconsegueixen aprenentatges més útils i profunds.
- Proveir el professorat d’eines per al disseny d’una avaluació competencial per a aprendre i dels aprenentatges.
- Identificar punts clau que ens permetin fer una transformació qualitativa a les nostres aules.
- Ajudar el professorat a construir una proposta personalitzada de millora a partir de l’anàlisi de la pròpia pràctica
Continguts
Creació de situacions d’aprenentatge competencials per a aprendre llengües estrangeres.
- A què ens referim per aprenentatge competencial quan parlem d’aprendre una llengua estrangera?
- Quines estratègies didàctiques són requisit sine qua non per a competenciar en llengua o llengües estrangeres el nostre alumnat?
- Quins reptes lingüístics han de ser els eixos centrals de les nostres aules?
- Com hem d’ordenar continguts i activitats per a traçar l’itinerari que ajudarà l’alumnat a desenvolupar les competències objecte de millora?
Més visions i opcions metodològiques per a aconseguir aprenentatges útils i profunds.
- Com podem fer que el discurs escrit i oral del nostre alumnat sigui més ric, viu, interactiu i que els permeti afrontar els reptes de la seva vida laboral i acadèmica posterior?
- De quina manera la incorporació de reptes més acadèmics ens permetrà reduir les barreres que l’aprenentatge d’una llengua estrangera suposa per a una part important del nostre alumnat?
- En quin sentit la tecnologia digital pot contribuir a millorar l’ensenyament i l’aprenentatge de llengües estrangeres a les nostres aules.
El treball dels continguts lingüístics en el marc d’un aprenentatge competencial.
- Quin paper haurien de tenir discurs, gènere i text a les nostres aules?
- Per què un ordre no lineal de l'aprenentatge dels continguts morfosintàtics i lèxics ajuda a desenvolupar les competències necessàries per a resoldre situacions lingüístiques de la vida real?
L’avaluació competencial en l’aprenentatge d’una llengua estrangera
- Per què avaluar ens permet aprendre millor la llengua d’estudi?
- Quins són els avantatges d’una avaluació integrada (i no per habilitats lingüístiques)?
- Per què és important que l’avaluació sigui criterial i negociada amb l’alumnat?
- Com podem dissenyar una bona tasca d’avaluació? En quina mesura el tipus de correcció de les produccions escrites i orals pot contribuir al progrés de l’alumnat?
La posada en marxa de canvis a l’aula a partir de l’anàlisi individual i col·lectiva de la pròpia pràctica docent.
- Com sabem si el que fem a l’aula és prou efectiu?
- Quins canvis o millores hauríem de prioritzar?
- Què hem de tenir en compte a l’hora de dissenyar un pla de millora per a la nostra aula?
Metodologia
La metodologia del curs es caracteritzarà per:
- Sessions virtuals sincròniques amb Zoom.
- Discussions en grups i en grup gran.
- Treball autònom, en equip i posades en comú.
- Presentació de models i experiències.
- Presentació i ús d’estratègies i recursos didàctics durant les sessions.
- Anàlisi individual i col·lectiva de la pròpia pràctica docent.
- Construcció conjunta de propostes de millora per a dur a terme a l’aula.
Avaluació
Per a l’avaluació positiva del curs, es tindran en compte els criteris següents:
- Participar i col·laborar activament durant les sessions.
- Compartir amb la resta del grup experiències d’aula i reflexions.
- Construir una proposta personalitzada de millora i aportar-ne primeres evidències i resultats.
Certificació
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió telemàtica sincrònica, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.
Accés a la inscripció amb NIU
Accés a la inscripció sense NIU