Any de la Química > Any temàtic > Química interactiva

Despertant l'interès per la Ciència: Obrint els ulls a la Química


Química Interactiva

 

L’activitat Química Interactiva té el propòsit de potenciar en els estudiants, l’interès per la Química entesa com a ciència experimental, a través d’una participació activa dels assistents en el laboratori. Mitjançant aquesta activitat també es pretén establir vies de comunicació entre els professors dels diferents graus d’ensenyament.

L’activitat està adreçada als alumnes de segon de batxillerat de la modalitat de Ciència i Tecnologia que cursin l’assignatura de química i es porta a terme en el Departament de Química de la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona. El propòsit és que aquesta activitat tingui continuïtat en els propers anys.

El dilluns dia 17 de gener s’inicien les jornades de la Química Interactiva.

L’activitat comença a les 9.30 h al seminari del Departament de Química (Sala C7/003) on es lliurarà el material que s’utilitzarà en l’activitat: Dossier explicatiu de l'activitat, bata, ulleres de laboratori i espàtula (si els alumnes disposen de bata de cotó pròpia s'aconsella que la portin).

Cliqueu aquí per veure el mapa del Campus i saber com arribar-hi.

Les sessions s’iniciaran amb una xerrada informativa on es mostrarà la importància de la química en la vida quotidiana, s’introduiran els aspectes bàsics de seguretat en el laboratori, i de tractament de residus.

La part pràctica de la jornada, que és la més important, ja que permet als alumnes aprendre i gaudir de la química, està dividida en dues sessions. En la primera, que és més breu, es porta als alumnes a l’aula d’informàtica de la Facultat de Ciències per tal de mostrar-los-hi que la Química, tot i ser una ciència preferentment experimental, també té una vessant teòrica. Així, la Química Teòrica pot ser una eina molt útil per tal d’entendre i explicar la química que té lloc al laboratori des d’un punt de vista molecular. La simulació ha esdevingut una eina molt poderosa per entendre el processos químics.

Seguidament, els assistents es traslladen als laboratoris docents del Departament de Química on es realitzen una sèrie de pràctiques experimentals. En aquestes els alumnes poden gaudir per exemple del que hem anomenat el “Racó del detectiu”, on poden esbrinar si una mostra conté substàncies dopants o si una benzina conté additius no permesos, així com determinar les empremtes dactilars sobre els recipients que contenen les mostres utilitzant conceptes bàsics de la química. També poden fer de detectius ambientals per tal de determinar quin element metàl·lic hi ha en una mostra d’aigua contaminada o identificar el material de monedes de curs legal. També sintetitzen materials polimèrics o nanopartícules metàl·liques amb la finalitat de mostrar el paper que està jugant la química dins les nanociències.

Per a la realització d’aquests experiments els estudiants es dividiran en grups de 12, i cada grup estarà tutelat per un professor. Les pràctiques s’han dissenyat per a que els alumnes tinguin accés a tècniques i instrumental difícilment disponible en els centres de secundària. A més, els experiments s’han dissenyat per tal de respondre a preguntes com, Per a què serveix la química? o Com treballa un químic?, tot relacionant-los també amb aspectes actuals i quotidians de la nostra societat.

Esperem que a més d’aprendre Química gaudiu molt amb la vostra visita!



Per a més informació, ens podeu enviar un correu a: quimica.interactiva@uab.cat