FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

La UAB és la primera universitat que rep el segell 'Q de Festa!' per la seva Festa Major
Logo Festes Q 02.11.2018 Salut  -  La UAB s’estrena, amb la FM2018, com a FestaQ; una acreditació que demostra que la universitat compleix amb els criteris de salut, benestar i qualitat d’oci durant les seves celebracions, i que té l’objectiu de promoure la prevenció i la reducció dels riscos associats amb el consum i la festa.

El distintiu “Q! de festa” és un projecte de la Subdirecció General de Drogodependències de la Generalitat de Catalunya que dona un distintiu als espais de música i ball que compten amb recursos i serveis relacionats amb la salut i el benestar.

Això comporta que la universitat ha d’oferir uns serveis durant les seves celebracions, com l’entrega de materials informatius sobre salut i consum de drogues; informació preventiva en relació al consum d’alcohol i la conducció, i sobre els mitjans de transport públics més propers; la formació i sensibilització del personal en temes de prevenció i reducció de riscos; i assegurar l’accés a tots els seus assistents d’aigua fresca i de màquines de preservatius. Molts d’aquests requisits ja s’estaven duent a terme en edicions anteriors a través de les accions del programa de Salut de la FAS. Any rere any, conjuntament amb el programa de Som.Nit de Creu Roja Joventut, la FAS ha dut a terme durant la Festa Major un servei d’informació, prevenció i sensibilització per a la reducció de riscos. Enguany, com a novetats, a més de tenir un punt fix es comptarà amb un grup d’agents de salut itinerants que donaran informació sobre drogues i sexualitat, amb material com alcoholímetres i preservatius i s'ha ampliat l'horari d'aquest punt fins les 21h.

A més, la universitat comptarà per primer cop amb un 'Punt Lila', una oficina d'informació i acompanyament per a les possibles víctimes d'agressions sexistes durant la festa que gestionarà l’Observatori per la Igualtat.

Avantatges de ser FestaQ!

Adherir-se a “Q de Festa!” permet als locals i festivals gaudir d’un seguit de serveis de manera gratuïta, com tots els materials relacionats amb els serveis bàsics del projecte (expositors, fulletons informatius...); els cursos de formació sobre prevenció i reducció de riscos; i un servei de suport i assessorament continuat per tal de mantenir vigent al projecte.

A més, en relació a la seva difusió pública, s’ofereix una pàgina web on s’expliquen i es fa promoció dels establiments amb aquesta acreditació; un pla de comunicació estratègica pel projecte a diferents mitjans de comunicació i xarxes socials de tipus generalista i especialitzats en oci nocturn; i finalment la presència com a membres de la European Network for Safer Party Labels, una xarxa que vincula locals i festivals d’arreu de Catalunya i de diferents ciutats d’Europa, com París, Brussel·les i Zuric, que també ofereixen serveis afegits de qualitat en l’oci nocturn.

Acte d’entrega del distintiu

La universitat ha rebut el distintiu "Q de Festa!" en un acte que s'ha celebrat a la Sala Teatre de la UAB, i que ha comptat amb la participació de la rectora de la UAB, Margarita Arboix; la Vicerectora d’Alumnat i d’Ocupabilitat, Sara Moreno; el Subdirector General de drogodependències del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, Joan Colom; i també representants de paradetes d’estudiants i la Comissió de Salut de la UAB.

Colom ha explicat l’evolució de la intervenció en matèria de salut a les universitats catalanes destacant el recorregut de la FAS a través d’El Xiringu. També ha volgut remarcar que "la FM2018 és el primer 'Q de Festa!' que es lliura en un àmbit universitari" i que "amb aquest programa es vol posar en comú els diferents agents d'oci nocturn per fer un espai més segur, atractiu i saludable". En aquesta línia, Colom ha conclòs que "l'àmbit universitari és un entorn ideal per promoure programes de prevenció al consum de substàncies".

Posteriorment, la Vicerectora d’Alumnat i d’Ocupabilitat, Sara Moreno, ha explicat que "el programa posa en valor coses que ja s'han estat fent bé durant els últims anys i permet una millor organització i logística de la festa. El segell és un pas més cap al tipus de festa modèlica que volem tenir".

Finalment, la rectora de la UAB, Margarita Arboix, ha volgut agrair a tota la gent que fa possible que la Festa Major es desenvolupi de forma "tranquil·la i organitzada" i ha subratllat el paper de la Universitat, com a "peça fonamental" en l'ajuda als refugiats, en relació al lema "L'Autònoma acull" de la FM2018, on es celebren els dos anys d’existència del Programa Acollida de persones refugiades a la UAB

Anar a Notícies