FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

La UAB i la CCAR signen un conveni per acollir i acompanyar persones refugiades
Conveni entre la UAB i la CCAR 27.04.2016 FAS  -  La col·laboració pretén facilitar els processos d'inclusió i autonomia de les persones refugiades i posar a la seva disposició els serveis i les instal·lacions de la UAB. La FAS ja dissenya les accions conjuntes d'acollida i els programes de voluntariat i les coordinarà amb el Vicerectorat d'Estudiants i Cooperació.

L'acord entre la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Comissió Catalana d'Ajuda al Refugiat (CCAR) estableix el marc de col·laboració dins el qual es pretenen aconseguir objectius com promoure accions de sensibilització per donar a conèixer la realitat de les persones refugiades, desenvolupar accions de suport mitjançant programes de voluntariat, facilitar el lloguer de pisos a la Vila Universitària  i fer possible que puguin estudiar a la UAB.

Segons l'acord; signat entre el Rector de la UAB, Ferran Sancho, i el President de CCAR, Miguel Pajares, el passat dimecres 27 d'abril de 2016;  les dues institucions hauran d'elaborar un pla d'activitats específic i hauran de crear una comissió mixta que es reuneixi periòdicament per fer el seguiment de les accions i prendre les decisions necessàries.

La Fundació Autònoma Solidària (FAS) serà l'encarregada de dissenyar les accions conjuntes i els programes de voluntariat i de coordinar-les juntament amb el Vicerectorat d'Estudiants i de Cooperació. A dia d'avui, la FAS ja treballa en idear les actuacions d'acompanyament instrumental amb l'objectiu de facilitar els processos d'inclusió de les persones nouvingudes i el creixement de la seva autonomia.

Entre les accions, s'articula també un programa de voluntariat lingüístic en coordinació amb la Facultat de Traducció i Interpretació, en el qual s'ofereix formació intensiva en competències en llengua castellana, amb la visió d'ampliar la intensitat i diversitat de les sessions i d'incloure l'aprenentatge de la llengua catalana.

D'altra banda, el conveni inclou la posada a disposició d'habitatges de la Vila Universitària per a les persones sol·licitants d'asil.

Paral·lelament a la signatura del conveni, altres organismes de la UAB han començat ja a preparar-se per a l'acollida. Així, s'ha establert un acord de col·laboració amb el Servei d'Activitat Física (SAF) de la UAB per l'ús de les instal·lacions esportives, així com la gestió i tramitació de Carnets de la UAB que garanteixin l'accés al servei de biblioteques de la Universitat.

El compromís de la UAB amb les persones refugiades

La UAB se sumava, el setembre del curs 2015-16,  al corrent de solidaritat amb les persones refugiades en resposta a l'emergència humanitària que milers de persones vivien al mar mediterrani, a les fronteres amb el continent europeu i als respectius països d'origen.

La iniciativa #UniversitatsRefugi, signada per les universitats públiques de Catalunya membres de l'ACUP, va significar el primer compromís formal de les institucions d'educació superior per promoure la implicació activa de les comunitats universitàries i el desenvolupament d'accions concretes destinades a la sensibilització i a l'acollida.

Traslladada a la UAB, va traduir-se, en un inici, en l'acte "Refugiats a Europa. Mirades des del present cap al futur"”, organitzat per la Fundació Autònoma Solidària (FAS) i Cultura En Viu amb la finalitat de difondre el drama humanitari entre la comunitat.

Paral·lelament, el mateix mes de desembre, la UAB reafirmava el seu compromís amb la defensa dels drets d'asil i dels drets de les persones refugiades i migrades en una primera col·laboració amb la CCAR, a través de la qual la UAB passava a formar part del dispositiu d’acollida i posava a disposició quatre habitatges de la Vila Universitària, així com altres serveis de la comunitat UAB.

El següent pas ha estat la signatura del conveni de col·laboració, celebrat el passat 27 d'abril al Rectorat de la UAB.

Anar a Notícies