FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

Un projecte de cooperació interuniversitària promou l'estudi de l'Etnobiologia a Bolívia
Jornades d'Etnobiologia a Bolívia 05.04.2016 Cooperació  -  L'ICTA-UAB i l'Herbario Nacional de Bolívia (HNB) han impulsat una relació de col·laboració per difondre l'estudi de les relacions entre els pobles indígenes bolivians, la biota i el medi ambient. En aquest context, van celebrar-se les Jornades d'Etnobiologia el passat mes de març amb el suport del Fons de Solidaritat.

L'Estat Plurinacional de Bolívia es troba en un procés de canvi polític que passa per la defensa de la identitat indígena, la revaloració dels coneixements tradicionals i la gestió ambiental des d'un punt de vista intercultural. En aquest procés, creix l'interès per l'etnobiologia, és a dir, per l'estudi interdisciplinari de les relacions dinàmiques entre els pobles, la biota i el medi ambient. Tot i la importància que, durant els últims anys, ha adquirit l'etnobiologia a Bolívia, les universitats del país encara no compten amb programes de formació en aquesta disciplina.

És en aquest context en què, mitjançant un projecte de cooperació interuniversitària finançat pel Fons de Solidaritat de la UAB, s'ha plantejat un intercanvi d'avenços científics en etnobiologia entre l'Herbario Nacional de Bolívia (HNB) de la Universidad Mayor de San Andrés (UMSA) i l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA), de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), dirigit per la investigadora de l'ICTA, Victoria Reyes-Garcia.

En el marc del projecte van celebrar-se, del 15 al 18 de març de 2016, les Jornades d'Etnobiologia a La Paz (Bolívia), coordinades per la Dra. Mònica Moraes, investigadora de l'HNB i del Instituto de Ecología de la UMSA.

L'objectiu de les jornades era donar a conèixer l'etnobiologia com a disciplina i les seves possibles aplicacions des d'una perspectiva inclusiva, oberta i transversal, ampliant així l'oferta acadèmica etnobiològica a Bolívia. Prop d'un centenar de persones, incloent professorat, estudiantat i professionals de diferents disciplines com la biologia, l'agronomia, l'antropologia o la geografia van participar-hi.

Per part de l'ICTA, van assistir-hi quatre investigadors i investigadores: Isabel Díaz-Reviriego, Álvaro Fernández-Llamazares, Maximilien Guèze i Victoria Reyes-García, que van ser-hi al costat de diversos etnobiòlges de diferents institucions bolivianes, com Daniel Larrea, Wendy Townsend, Gabriela Aguirre, Narel Paniagua- Zambrana i Rainer Bussman.

La sessió de cloenda, que va comptar amb la presència de la vicedegana de la Facultat de Ciències Pures i Naturals de la UMSA, va incloure la lectura i aprovació del Manifest de les Jornades de Etnobiologia, que va recollir les principals conclusions de les xerrades, tutorials i taules rodones celebrades.

En paral·lel a la realització de les Jornades, els investigadors i investigadores de l'ICTA-UAB han contribuït a crear un fons documental etnobiològic a la Biblioteca Botànica del HNB, on s'hi ha catalogat els documents relatius a la societat Tsimane', un dels majors grups indígenes de l'Amazònia boliviana, amb els qui el Laboratori d'Etnoecologia (ICTA-UAB) ha treballat durant les darreres dues dècades.

Finalment, també es van realitzar activitats de difusió científica sobre l'etnobiologia a Bolívia. A nivell nacional, i en el marc de les Jornades, van presentar-se i llançar-se dos llibres d'etnobiologia boliviana, un de co-editat per una investigadora de l'ICTA-UAB i el seu col·lega bolivià (Reyes-García i Huanca 2014, Cambio local, cambio global. La sociedad tsimane’ ante la globalización) i un altre editat per una investigadora de l'HNB-UMSA (Moraes 2014, Palmeras útiles de Bolivia. Las especies mayormente utilizadas para diferentes fines y aplicacions).

Anar a Notícies