FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

Cooperació veterinària en àrees protegides d’Uganda
Projecte de Cooperació Veterinària a Uganda 11.12.2015 Cooperació  -  Després dels bons resultats del projecte de cooperació veterinària entre el Grup d'investigació en Ecopatologia de Fauna Salvatge de la UAB i la Universitat de Makerere d'Uganda, s'inicia un nou projecte de continuïtat que compta amb finançament del Fons de Solidaritat de la UAB.

Uganda és a la cua dels països del món  segons l'Índex de Desenvolupament Humà (164 de 187 el 2013). El turisme és una de les seves activitats econòmiques principals com a conseqüència de l'extraordinària riquesa natural del país, amb deu parcs nacionals i nombroses reserves naturals. És a les vores de les àrees protegides on hi ha comunitats rurals que depenen, en gran mesura, dels seus animals domèstics. La situació comporta freqüentment diversitat de conflictes, com problemes sanitaris amb els animals domèstics i la transmissió de malalties, entre ells, la fauna salvatge i les persones.

El Grup d'Investigació en Ecopatologia de Fauna Salvatge del Departament de Medicina i Cirurgia animal de la UAB té en marxa, des de l'any 2011, un projecte de cooperació internacional a Uganda per proporcionar suport veterinari a les comunitats rurals que viuen en zones protegides (Parcs Naturals), mitjançant la desparasitació dels animals domèstics.

Les comunitats que resideixen als Parcs Nacionals on es desenvolupa el projecte (Mgahinga, Queen Elisabeth i Murchison Falls), són de les més pobres del país i pateixen conflictes importants amb la fauna salvatge que els envolta. És per donar-hi resposta que el grup d'investigació va començar el juliol de 2014 un projecte per avaluar les mesures zootècniques implementades des de 2011, amb el suport del Fons de Solidaritat.

Les activitats s'han realitzat, depenent de la zona, amb la coordinació i suport de diverses entitats locals i internacionals. A través de la recollida de mostres fecals d'animals domèstics i salvatges dels tres parcs naturals, anàlisis corològiques de les mostres i serològiques de sèrums; el grup conclou que la càrrega parasitària dels animals domèstics és encara elevada en algunes zones.

Durant el 2015 van realitzar dos seminaris que van fer confluir líders locals, ramaders, veterinaris i organitzacions internacionals per donar a conèixer els resultats del projecte i  informar de les mesures més adients per al bestiar. A més, el grup ha publicat dos informes que recullen els resultats i que difondran mitjançant congressos i publicacions divulgatives científiques. Segons els investigadors, "després de cinc anys treballant a les zones, la tasca és valorada positivament per les comunitats locals i organitzacions governamentals i no governamentals".

El nou projecte: transmissió de les malalties dels animals domèstics a les persones

De  les zones estudiades, els investigadors han comprovat que a les zones de Queen Elisabteh i Murchison Falls, existeix una elevada prevalença de malalties en els animals domèstics que poden transmetre's a les persones. Algunes d'aquestes malalties es qualifiquen com "malalties emergents oblidades", perquè afecten països  empobrits, són rares als països rics i no atrauen l'atenció de les farmacèutiques per invertir en fàrmacs i vacunes més eficients.

Amb l'objectiu de complementar les accions anteriors i aprofundir en les malalties zootècniques que afecten les persones de les comunitat, el grup de la UAB ha impulsat un segon projecte que també gaudeix del finançament del Fons.

Seminari sobre biodiversitat, cooperació veterinària i sostenibilitat en àrees protegides a Uganda

Membres del mateix grup de recerca han organitzat una activitat d'educació per al desenvolupament a la Facultat de Veterinària de la UAB vinculada a l'assignatura "Ecopatologia a la fauna salvatge" que s'ha celebrat durant el mes de novembre. El seminari ha comptat amb el professor de la Universitat de Makerere, Dr. Celsus Sente, convidat pel grup d'investigadors, per impartir un seminari sobre conservació de la biodiversitat, cooperació veterinària i sostenibilitat en parcs naturals a Uganda.

Anar a Notícies