FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

Menja Just demana col·laboració per a reduir el malbaratament alimentari al campus
Tancament Grup d'Acció Menja Just 2015 22.06.2015 Voluntariat  -  El Manifest per a reduir el malbaratament alimentari a la UAB, elaborat pel grup d'acció Menja Just, ha arribat al Vicerector de Campus i Relacions Institucionals, Manel Sabés. Més de 800 persones han participat en les activitats dinamitzades pels voluntaris i voluntàries.

L'Organització de les Nacions Unides per a l'alimentació i l'agricultura calcula que més de 805 milions de persones al món tenen problemes per a accedir a una dieta suficient i equilibrada. A Catalunya, el nombre és de més d'1 milió i el malbaratament de vora 260.000 tones d'aliments en bon estat correspon a les famílies.

Amb la finalitat d'afrontar la problemàtica des de l'esfera més pròxima, un grup de 12 estudiants de diferents titulacions de la UAB han format, aquest curs, el grup d'acció Menja Just de la FAS. En col·laboració amb l'Oficina de Medi Ambient de la UAB (OMA), han organitzat un total de 16 activitats en què hi han participat prop de 870 persones, entre estudiants, PAS i PDI.

Tres grans reptes han marcat la línia d'acció del grup d'enguany: en primer lloc, sensibilitzar la comunitat universitària sobre l'existència d'un model de comerç agro-alimentari internacional que provoca desigualtats. En segon, promoure la reducció del malbaratament alimentari a la universitat  i, finalment, fer visibles alternatives pròximes que hi ha al campus i aplicables en primera persona.

Com han treballat per a aconseguir-ho? d'una banda, han enfortit la formació dels voluntaris i voluntàries, que han participant en un total de 8 formacions específiques sobre sobirania alimentària i malbaratament a través de cicles, xerrades, jornades i cursos. El procés d'aprenentatge, a més dels coneixements adquirits en la matèria específica, els ha permès adquirir habilitats de treball en equip i realització de campanyes.

Per a arribar a la comunitat universitària, han dinamitzat accions a la Plaça Cívica i a diverses facultats per a identificar els conflictes derivats del model de producció, comerç i consum d'aliments i, en dues ocasions, es van col·locar al bar de la Cívica per a comptabilitzar els quilos d'aliments mengívols que s'hi van llençar. La OMA calcula que a la UAB es llancen al voltant de 300 kg al dia que es podrien haver menjat.

La principal iniciativa ha consistit en la redacció d'un Manifest basat en el Plec de Prescripcions Tècniques pels Bars i Restaurants de la UAB i que ha rebut el suport de quasi 500 persones.
Aquest mes de juny el van fer arribar al Vicerector de campus i relacions institucionals, Manel Sabés. El manifest demana que es garanteixi el compliment d’alguns articles, que ja recollits, no es compleixen a dia d’avui:

· Que els bars disposin de contenidors adequats per al reciclatge de matèria orgànica i no orgànica.
· Que disposin d'oferta de plats racionats per mides o pes, de manera que el preu sigui proporcional a la quantitat de menjar i, així, potenciar que la gent no compri més menjar del que vol consumir, amb la consegüent reducció d'excedents.
· Disposar d'oferta de plats o menús especials dirigits a persones amb intoleràncies o al·lèrgies, així com oferir diferents opcions alimentàries pera persones que optin per seguir dietes vegetarianes o veganes.

Les voluntàries i els voluntaris diuen estar satisfets i satisfetes de la feina feta i del bon funcionament del grup. Ara bé, afirmen, que "la correcta aplicació de la normativa a la UAB no només depèn del grup d'acció" i per aquest motiu diuen esperar que els agents de la UAB que poden implementar les mesures per a combatre el malbaratament, s'impliquin en la iniciativa i col·laborin amb la fita.

El següent vídeo recull les principals dades de malbaratament a la UAB i anima a aturar-ho entre totes i tots.

Manifesta de la campanya "Menja Just a la UAB"

Anar a Notícies