FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

La usuària del PIUNE Ita Hernández rep el Premi Extraordinari de TFG de Pedagogia
Margarita Hernández, usuària del PIUNE i guanyadora del Premi Extraordinari de TFG de Pedagogia 30.07.2014 Discapacitat  -  La ja graduada Margarita Hernández, també beneficiària del PIUNE en resposta a una discapacitat auditiva, ha obtingut enguany el Premi Extraordinari de Treball de Fi de Grau (TFG) de Pedagogia. El projecte ha consistit en la creació d'estratègies per respondre a la diversitat de necessitats educatives dins una aula d'una escola.

La notificació que era ella una de les premiades d'enguany li va arribar uns dies tard, a la Margarita Hernández, però explica que en un primer moment, després de rebre la notícia, no l'acabava d’assimilar. El premi, diu,  "és en certa manera el reconeixement tant a nivell personal per tot l'esforç com una porta a moltes noves oportunitats de beques o possibilitats de feina".

La intervenció pedagògica en contextos de diversitat ha estat el tema del TFG. L'Ita explica que pel fet d'haver format part d'un col·lectiu "divers", sempre li ha despertat interès com aconseguir metodologies que aconsegueixin la inclusió de tot l'alumnat de l'aula. Amb el projecte i les pràctiques a l'escola Súnion, específicament centrada en la conciliació d'alumnat sord i que hi sent, va desenvolupar un seguit d'estratègies per al professorat i l'alumnat per aconseguir harmonitzar aquesta diversitats i d'altres necessitats especials educatives.

La Margarita Hernández, Ita per a la majoria de companys i companyes, té 21 anys i fins aquest estiu ha estat estudiant del Grau de Pedagogia a la UAB. Té una discapacitat auditiva que l'ha dut a ser usuària del Servei d'Atenció a la Discapacitat (PIUNE) des que va entrar a l'Autònoma.

La Ita explica que una de les realitats que experimenten les persones amb discapacitat auditiva és el fenomen de l'atenció dividida, que consisteix en què no es poden rebre dues informacions simultànies alhora, ja que si es llegeixen els llavis no es pot escriure i al revés. Fenomen que provoca en la majoria de casos que l'estudiant perdi un percentatge elevat de la informació rellevant que s'imparteix a classe, tal i com explica la mateixa Ita al reportatge de l'Edurne Garmendia, "Dificultat d'accés a la informació".

És per donar una resposta davant realitats específics que existeixen els recursos del PIUNE. La Ita ha estat una de les 167 estudiants ateses i ha fet ús de la figura de l'estudiant de suport i d'una persona intèrpret simultània de llengua de signes. "Sense comptar amb aquests suports", explica, "el pas per la universitat hauria estat molt més difícil i hauria requerit molt més esforç i hores de dedicació". “A l'hora de prendre apunts, per exemple, hauria perdut més informació i hauria estat més pressionada per completar-los". La Ita, però, manifesta la seva empenta i afirma que lluitant pels reptes personals, "es pot seguir endavant superant els obstacles del dia a dia".

Després de quatre anys a les aules de l'Autònoma i gaudint dels serveis del PIUNE que li han estat útils i li han pogut facilitar la feina, la Ita afirma que les persones amb discapacitat gaudeixen de moltes facilitats a la universitat i que s'acosten a garantir l'accés igualitari a la universitat. Ara bé, diu, "sempre hi ha barreres que cal anar millorant per arribar a un principi d'igualtat d'oportunitats 100%".

Per a ella, com per a la majoria de joves que avui acaben els seus estudis, s'obra una nova etapa amb certa incertesa. No obstant això, la Ita té prou clar cap a on vol anar: endinsar-se en el món de l’orientació i l'assessorament pedagògic en l'àmbit de la diversitat, tant a nivell familiar com educatiu.

Anar a Notícies