FAS > Actualitat > Notícies > Detall de la notícia

Trobada d'universitats europees per al compromís social
Trobada entre universitats europees per al canvi social 27.03.2014 Voluntariat  -  Un nou grup de treball a escala europea i format per 6 universitats s'ha posat en marxa des de fa mesos amb l'objectiu de promoure la responsabilitat i el compromís social dels centres d'educació superior. La FAS ha liderat la creació del grup i la primera trobada celebrada estat aquesta setmana, en que hi han pres part 4 universitats.

Desenvolupar una xarxa d'intercanvi d'experiències i de formació en l'àmbit de l'acció social ha estat el principal objectiu de la trobada entre universitats europees, que ha tingut lloc els darrers 24, 25 i 26 de març a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La Fundació Autònoma Solidària (FAS) és l'organisme que ha impulsat la creació d'aquest grup de treball per tal, doncs, de millorar les estratègies de la participació dels joves voluntaris en el marc universitari.

En aquesta primera trobada del grup de treball, d'una banda, s'ha pogut conèixer diferents models de treball en matèria de voluntariat universitari, ja que cadascuna de les universitats participants ha exposat què fan i com. D'altra, s'han assentat les bases de futures col·laboracions, ja que a més del coneixement i l'intercanvi d'experiències del que cada universitat ja fa, l'element cabdal ha esdevingut el "què fer d'ara en endavant".

L'objectiu primer es focalitza en el treball en xarxa, és a dir, aprofitar les connexions entre universitats, entitats i projectes (com Erasmus+, per exemple), per promoure l'intercanvi i la col·laboració. En aquest sentit, tot i que de manera molt embrionària, es temptegen projectes com cursos comuns entre les universitats per donar eines i estratègies als estudiants voluntaris, trobades físiques entre els estudiants voluntaris de les universitats, intercanvi de personal o la creació d'una plataforma comuna a internet que aglutini les iniciatives socials de les universitats.

En una altra línia, un segon objectiu no menys important és el del reconeixement i l'acreditació de la tasca dels voluntaris i voluntàries de les universitats tant a nivell social com formal. Finalment, en la línia de seguir promovent i animant l'estudiantat a que s'impliqui voluntàriament pel canvi social es vol incidir amb els estudiants internacionals d'intercanvi, posant èmfasi així en la "glocal dimension", una actuació local amb perspectiva global.

La FAS ha impulsat les jornades utilitzant el nexe que té la UAB amb la Xarxa ECIU (European Consortium of Innovative Universities). ECIU és un consorci format per 11 universitats europees i 2 associades extracomunitàries que tenen com a eix vertebrador la innovació en diferents àmbits (estratègies educatives, recerca, tecnologia, etc.). A aquesta primera trobada hi han pres part la University of Aveiro (Portugal), la University of Lodz (Poland), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la University of Stavanger (Norway).

Anar a Notícies