Preguntes freqüents – TIC

És important tenir en compte que estem encara en la fase d’anàlisi de l’atac. Això vol dir que:

  1. Cal ser especialment prudents per tal de no posar en perill equips que no hagin estat afectats fins ara.
  2. Les instruccions podran anar evolucionant al llarg de les hores, a mesura que es vagi avançant en l’anàlisi de l’atac.

Ús de dispositius al Campus

  • Puc connectar-me a Internet i amb quins dispositius? S’ha habilitat una xarxa WiFi provisional al campus (UAB-provisional) a la qual es pot accedir sense credencials, sense introduir NIU ni contrasenya. S’hi podrà connectar tota la comunitat universitària i aquells ordinadors portàtils UAB que hagin passat el procés de triatge i no estiguin afectats pel programari maliciós.
  • Puc fer servir el servei d’autoimpressió a les impressores repartides pel campus? No es pot accedir als serveis d’autoimpressió a les impressores del campus. S’està treballant en recuperar el servei d’autenticació per fer possible la connexió al servei amb la validació de NIU i contrasenya. Com a alternativa es pot utilitzar els serveis del centre de reprografia de la Plaça Cívica.
  • Es poden fer servir els ordinadors de les aules convencionals? Sí, però només si es desconnecten de la xarxa abans d’engegar-los i es mantenen desconnectats de la xarxa en tot moment.
  • El professorat podrà fer servir un portàtil per fer classe? Sí, els portàtils es poden fer servir. Cal mantenir-los desconnectats de la xarxa, tant cablejada com WiFi. Es recomana posar-los en mode avió.
  • Funcionarà el sistema de projecció de les aules convencionals? Sí, els projectors no estan afectats i es poden fer servir, tant connectats als ordinadors de les aules convencionals com connectats a un portàtil.
  • Es poden fer servir pendrives per carregar els continguts a projectar? Sí. La recomanació en fer servir pendrives és de sempre ser especialment curosos, atès que poden ser un vector de propagació de malware. En aquests moments, això és especialment important. És imprescindible passar-hi un programa antivirus/antimalware quan es connecti el pendrive a un altre ordinador.
  • Es podran fer servir les aules informatitzades? No, en aquest moment l’ús d’aules informatitzades no és possible.

Ús d’eines col·laboratives (Office365)

A hores d’ara no hi ha res que indiqui que l’entorn Office 365 hagi estat afectat per l’atac. Tot i això, cal ser especialment prudents.

  • Funcionen correctament els serveis al núvol d’Office 365 (correu, Teams, OneDrive…)? Sí, Office funciona correctament. Però hi ha una limitació important: el nostre sistema d’autenticació no funciona, i això fa que només sigui possible utilitzar Office 365 en dispositius que tenen ja una sessió oberta (és a dir, dispositius que hem fet servir recentment per connectar-nos i en els què encara no ha caducat la sessió). Un cop caduquin les sessions no serà possible tornar-se a autenticar fins que no estigui restablert el sistema d’autenticació d’usuaris a Campus.
  • Es pot fer servir el correu corporatiu des de dispositius no connectats a la xarxa al Campus? Sí, el correu corporatiu es pot fer servir amb normalitat. Cal tenir en compte, però, que a mesura que passi el temps hi poden haver persones que deixaran de tenir-hi accés, en caducar les sessions.
  • Podem fer servir Teams per comunicar-nos des de dispositius no connectats a la xarxa al Campus? Sí, podem fer servir Teams. Però cal tenir en compte que a mesura que passi el temps hi haurà usuaris que deixaran de tenir-hi accés, en caducar les sessions.
  • Es pot fer servir OneDrive des de dispositius no connectats a la xarxa al Campus? Sí, OneDrive es pot fer servir amb normalitat. Cal tenir en compte, però, que a mesura que passi el temps hi haurà usuaris que deixaran de tenir-hi accés, en caducar les sessions.
  • He trobat fitxers xifrats (amb extensió .uab o similar) a la meva carpeta OneDrive. Com és possible? Puc usar l’ordinador? Puc recuperar-los? Si al moment de l’atac, l’ordinador estava engegat amb un usuari actiu i una sincronització de dades de carpetes OneDrive, probablement aquestes carpetes i alguns fitxers que contingui també hauran estat xifrats. En cas de trobar fitxers xifrats a l’OneDrive pots seguir treballant amb el teu ordinador, ja que no l’afecten al no contenir codi maliciós. Per a recuperar-los, posa’t en contacte amb el CAS i notifica quins són abans de la MITJANIT DEL PROPER DIMECRES 20 d’octubre, així es podran emprendre les accions adeqüades per restaurar-los.
Última actualització: 19-10-2021