Actualitat Comunitat

Un cicle d’activitats aborda la història de Guinea Equatorial i el passat colonial català

La UAB organitza el cicle d’activitats “Guinea Equatorial i el passat colonial català”, que inclourà xerrades, teatre, cinema i exposicions. Començarà el 25 de novembre amb la representació de l’obra de teatre No es país para negras de Silvia Albert Sopale, dirigida per Carolina Torres Topaga. La representació tindrà lloc a la Sala Teatre de la Plaça Cívica, a les 13,30 h, i hi haurà un col·loqui posterior amb l’actriu i dues representants de la comunitat afrodescendent universitària. Per assistir-hi, és necessari inscriure-s’hi prèviament.

Guinea Equatorial es va independitzar d’Espanya el 1968. Durant la colonització, Barcelona va exercir de metròpoli colonial i van ser moltes les famílies catalanes que van explotar el territori econòmicament. Ara, aquest país africà viu sota una de les dictadures més longeves i repressives del món, la de Teodoro Obiang, un militar format a Saragossa. Aquest cicle ha estat organitzat per aprofundir en el tema per membres de la comunitat universitària de la UAB sota la direcció de Lupe Romero, professora del Departament de Traducció i Interpretació i Estudis d’Àsia Oriental, i amb el suport de la Fundació Autònoma Solidària.

El cicle continuarà el 29 novembre amb la inauguració de l’exposició “Guinea, el franquisme colonial”, que tindrà lloc a les 16 h, al vestíbul situat sota la Sala de Revistes (B9, planta 0) de la Facultat de Filosofia i Lletres. Després de la inauguració, hi haurà una taula rodona on participaran l’arquitecta Laida Memba, l’antropòloga Yolanda Aixelà i el comissari de l’exposició, Gustau Nerín. Moderarà el debat Remei Sipi, escriptora. La mostra es podrà visitar fins al 10 de gener de 2022. D’altra banda, es podrà veure també l’exposició “Guinea Equatorial: la creació literària en un ‘país sense llibreries'” a la Biblioteca d’Humanitats i en format virtual.

El dia 1 de desembre, a les 13 h, l’aula 4 de la Facultat de Traducció i Interpretació acollirà la projecció del documental L’escriptor d’un país sense llibreries (Marc Serena) amb presència del seu protagonista, l’escriptor Juan Tomás Ávila Laurel. I, el 9 de desembre, l’activitat tornarà a la Sala Teatre de la Plaça Cívica amb la representació de l’obra Annobón, basada en la novel·la Arde el monte de noche d’Ávila Laurel. Hi haurà un debat posterior i l’entrada serà gratuïta però mitjançant inscripció prèvia.

Finalment, s’organitzaran dos debats per tancar el cicle, tots dos a l’aula 4 de Facultat de Traducció i Interpretació. El 14 de desembre, a les 13 h, la taula rodona “Afrodescendència: identitats i referents” aplegarà l’escriptora Fumilayo Johnson Sopale, l’editora Alejandra Evui Salmerón Ntutumu i l’activista Laia Muñoz, membre de l’associació Adoptats del Món. Moderarà el debat la diputada al Parlament de Catalunya Jess González Herrera. I el 12 de gener, a les 13 h, el cicle es tancarà amb la taula rodona “Com descolonitzar el currículum”, que moderarà Marisela Montenegro, doctora en psicologia social per la UAB.