Actualitat Institucional

Homenatge al professor Manuel Ballbé i a la seva obra

L’obra del que fou catedràtic de Dret Administratiu de la UAB i fundador de l’EPSI (Escola de Prevenció i Seguretat Integral), Manuel Ballbé -considerat un dels artífexs del canvi de model de seguretat a Espanya- serà motiu d’un homenatge el divendres, 19 de novembre, en un acte que tindrà lloc a la Sala d’actes de l’edifici Rectorat, a les 12 hores, que serà retransmès en directe per Youtube. L’acte serà presidit pel rector de la UAB, Javier Lafuente Sancho; la presidenta del Consell d’Estat, María Teresa Fernández de la Vega Sanz; i la coordinadora de l’àrea de Dret Administratiu de la UAB, Roser Martínez Quirante.

Manuel Ballbé fou catedràtic de Dret Administratiu de la UAB, jurista, i professor i fundador de l’EPSI (Escola de Prevenció i Seguretat Integral) de la UAB, que ens va deixar el passat febrer del 2020. Està considerat un dels artífexs del canvi de model de seguretat a Espanya. Fou estudiós del constitucionalisme i el militarisme, investigador de la geopolítica i de l’economia.

En iniciar l’acte d’homenatge que s’ha organitzat, la professora Roser Martínez parlarà de l’obra del professor Ballbé i la voluntat que tenia que se’n fes divulgació. Antoni Milian i Massana, catedràtic de Dret Administratiu, intervindrà en nom del professorat de la unitat, i explicarà el seu llegat acadèmic.

El professor Carlos Padrós Reig, catedràtic de Dret Administratiu i co-autor, presentarà l’obra “Estado competitivo y armonización europea. (1997)” i “La prejudicialidad administrativa en el proceso penal. (2000)”.

Javier Ballbé Mallol, germà del professor Ballbé i col·laborador en les seves investigacions, presentarà “Soberanía dual y Constitución integradora: la reciente doctrina federal de la Corte Suprema norteamericana”. (2003).

Alejandro Rubio González, advocat de l’Estat, presentarà “El futuro del Derecho administrativo en la globalización: entre la americanización y la europeización”, de la Revista de Administración Pública, i “Law and globalization” de J. Robalino-Orellana i J. Rodríguez Arana (2010).

A continuació, s’explicarà el llegat no publicat del professor Ballbé com a divulgador de pensament, articulista i “influencer”. Per a fer-ho, hi intervindran Ramon Batalla, ex alumne de l’Escola de Prevenció i Seguretat Integral, investigador i col·laborador; la magistrada Claudia Escobar Mejía, de la Universitat George Mason (Washington); l’advocat de l’Estat i professor de la UAB, Antonio Morales Plaza; i Manuel Montobbio de Balanzó, ambaixador d’Espanya al Consell d’Europa (hi intervindrà en vídeo).

Tot seguit, es presentarà la Càtedra Manuel Ballbé per a la Seguretat Humana i el Dret Global, de la mà de Roser Martínez Quirante, directora de la Càtedra; Carlos Padrós Reig, sots-director acadèmic de la Càtedra; i Alicia Gómez de Hinojosa, representant de Securitas -entitat promotora de la Càtedra-.

I en la part final de l’acte, l’ex-vicepresidenta del Govern d’Espanya i presidenta del Consell d’Estat, María Teresa Fernández de la Vega Sanz, presentarà la tercera reeedició de l’obra “Orden Público y militarismo en la españa constitucional”, del professor Ballbé, publicada a l’editorial Aranzadi Thomson-Reuters. Clourà l’acte el rector Javier Lafuente Sancho.