Actualitat Comunidad Comunitat

S’inaugura una mostra sobre art conceptual a la Facultat de Filosofia i Lletres

L’exposició sobre l’espai d’art conceptual B5-125, que presenta 20 anys de la seva història en esbossos, cartells i fotografies, es va inaugurar el passat dijous 11 de novembre a la Sala de Revistes de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB.

La mostra “B5-125: Un espai conceptual des dels marge”, que es va exposar a l’estiu a la Sala d’Exposicions de l’Hemeroteca General, es pot veure ara a la Sala de Revistes de la Facultat de Filosofia i Lletres. L’acte inaugural, el dijous, 11 de novembre, va comptar amb la presència de la degana Margarita Freixas, de la vicerectora de Comunicació, Virginia Luzón, i de la professora Teresa Camps, una de les principals impulsores del col·lectiu B5-125. Als seus discursos, tant la degana com la professora han reivindicat la presència de l’art a la universitat i la necessitat de l’expressió artística com a forma reivindicativa.

L’Espai B5-125 va ser creat l’any 1978 a la llavors nova Facultat de Lletres de la UAB sota la gestió i la supervisió de la professora Teresa Camps. En els seus deu primers anys de vida, B5-125 es va plantejar com una alternativa per l’art conceptual amb la voluntat de renovar el paradigma artístic local. Al llarg de 40 anys, l’espai va acollir més de noranta exposicions d’un ampli repertori de diferents disciplines artístiques, des de la fotografia i la performance fins a l’escultura, la pintura i la poesia.

A l’exposició es poden veure un recull d’obres originalment exposades a l’Espai B5-125, així com també esbossos i altres materials. Un gran nombre d’obres que es van exposar a l’Espai B5-125 critiquen la realitat imposada i forçada per la dictadura i busquen respostes a temes com la identitat personal, els gèneres, la pertinença i la submissió.

Aquesta exposició ha estat comissariada per un grup d’alumnes del mòdul “Crítica, comissariat i difusió de l’art”, dins el Màster en Anàlisi i Gestió del Patrimoni Artístic de la UAB, coordinats pel professor Jaume Vidal, i organitzada en col.labortació amb Cultura en Viu. Els alumnes que hi han participat han posat de manifest el caràcter alternatiu i autogestionat d’aquest espai concebut al marge de la institució artística, a més de subratllar algunes línies temàtiques que van impregnar les pràctiques conceptuals a Catalunya durant la dècada dels vuitanta: els límits de l’espai, la identitat, la memòria, la crítica a la societat de consum i les actituds contra-institucionals.