Actualitat Comunitat

L’institut de recerca QUIT-IET participa en la signatura de la Declaració de Barcelona en Polítiques del Temps

Un acord pioner a nivell mundial per garantir el Dret al Temps de la ciutadania es va signar el passat divendres 29 d’octubre a Barcelona amb la participació del grup de recerca QUIT, del Departament de Sociologia de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia de la UAB. 75 de les principals institucions del món en polítiques de temps, incloses 15 de catalanes, han firmat aquesta declaració, per tal de comprometre’s a treballar juntes durant els propers dos anys per aconseguir 10 compromisos claus.

El passat divendres 29 d’octubre, el QUIT (Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball) va participar en la signatura de la Declaració de Barcelona en Polítiques del Temps, elaborada per l’Expert Lab Coordination Group of the Barcelona Time Use Initiative amb la col·laboració de membres de la Network of European Cities for the Uses of Time, the German Society for Time més quatre institucions catalanes promotores: la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la Diputació de Barcelona.

La pandèmia ho ha canviat tot i també la percepció del temps i la importància de la seva organització per una vida més sostenible. Les polítiques del temps s’han convertit en una eina clau que contribueix i contribuirà a afrontar els grans reptes del planeta, la recuperació de les conseqüències de la pandèmia de la COVID-19, i fer front als futurs escenaris del món del treball, així com a l’assoliment i consolidació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible i del Pilar Europeu de Drets Socials.

Actualment, el dret al temps es distribueix de manera desigual entre la ciutadania, en termes d’origen, classe i gènere, entre d’altres factors socials.  La pobresa de temps en les seves diferents formes existeix a tots els països i regions, com ha estat reconegut per la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa (UNECE) es 2017. Aquest accés desigual en l’ús l’organització social del temps afecten directament la salut de les persones, la igualtat de gènere i de classe, i la seva capacitat de productivitat personal i organitzativa. Els problemes de conciliació afecten especialment a les a les dones i a les persones amb una posició econòmica més precària.

Per a millorar aquesta situació, 75 institucions mundials referents en polítiques del temps, i entre elles 15 de catalanes, han signat una declaració que les compromet a treballar conjuntament durant els propers 2 anys per fer del dret al temps un dret de ciutadania, per a millorar la salut, la sostenibilitat i la igualtat entre totes les persones.

Dels 10 compromisos clau adquirits, en destaquem la necessitat de promoure, dur a terme i compartir investigacions rellevants sobre l’ús del temps en tots els camps per tal de contribuir al coneixement existent. Es continuarà cooperant amb la IATUR (l’Associació Internacional de Recerca en Usos del Temps), per aconseguir més integració entre la investigació i les polítiques de temps i així treballar conjuntament en la creació de l’Acadèmia Europea de Polítiques del Temps.

Podeu accedir a la Declaració de Barcelona sobre les Polítiques del Temps clicant aquí.