Actualitat Comunidad Comunitat

La necessitat d’un model de vida més sostenible centra una jornada de debat a la UAB

La jornada “Col·lapses i utopies”, que ha organitzat la UAB el dijous, 11 de novembre, a la sala Cinema, amb les xerrades de tres experts en alternatives sostenibles pel que fa a la producció i consum d’energia, l’agricultura i el ruralisme, ha posat sobre la taula la necessitat d’un model de vida més sostenible. En la taula final de debat s’ha dit que davant tot plegat, cal segurament una societat, un model de vida, més simple i senzill, però s’ha emfatitzat que “més simple no vol dir que pitjor”. La jornada també ha inclòs un recital poètic-musical i una caminada pel campus.

Carme Miralles, vicerectora de Campus, Sostenibilitat i Territori de la UAB, ha presentat la jornada, i ha donat pas a la ponència “El col·lapse de l’energia i alternatives”, d’Alfons Pérez, membre de l’Observatori del Deute en la Globalització, que ha assenyalat com la situació viscuda a la pandèmia ha impulsat la transició energètica. Ha subratllat, però, que ens hauria de fer reflexionar el fet que “hi ha una focalització d’aquesta transició en la tecnologia; és a dir, per exemple, es parla molt del vehicle elèctric però no tant de reducció del parc automobilístic que és on hauriem de focalitzar-nos”. Ha anat desgranant, amb dades i informes internacionals, la greu situació en la qual ens trobem a nivell energètic al món. “No hi ha suficients reserves de cobalt, níquel i liti, i això estpa generant conflictes socioambientals greus com és el cas de l’extracció de cobalt al Congo o de níquel a Indonèsia”.

Seguidament, Francesc Font, pagès de l’Empordà -nou generacions dedicats a la pagesia- i consultor especialitzat en agricultura regenerativa, ha parlat d'”El col·lapse de l’agricultura i alternatives”. Ha fet una intervenció molt realista posant exemples del viscut en el si de la seva família, fortament arrelada a l’agricultura. “L’agricultura és un sector que sempre ha estat en crisi, però ara és greu la situació: Catalunya ha passat de 50.000 a 25.000 agricultors en pocs anys”. “La poca dedicació a les terres està comportant una pèrdua molt gran de biodiversitat”, ha dit. També ha explicat com l’ús de determinats productes químics i determinades pràctiques en l’agricultura estan provocant que els productes alimentaris siguin de menys qualitat que fa 50 anys enrera. Ha subratllat la importància de l’agricultura davant la crisi climàtica. Alhora ha explicat que davant de tot plegat, es va decidir a fer “agricultura regenerativa”. És una agricultura que observa i escolta la terra, no l’agredeix ni la fa malbé. És una agricultura sostenible, que regenera, que frena l’erosió i captura el carboni i incrementa la biodiversitat”. I ha posat exemples diversos sobre com afrontar els reptes de l’agricultura i pagesia aplicant els conceptes d’aquest tipus d’agricultura que ell està aplicant i que aconsella d’aplicar.

I, en tercer lloc, Vanessa Freixes, dinamitzadora rural i generadora de pensament crític al voltant de la ruralitat, ha parlat de “La utopia del ruralisme”. Freixes ha alertat sobre la situació posant sobre la taula algunes dades i articles. “La superfícies ecològica d’Espanya ara mateix és només del 16% i els governs diuen que volen arribar al 60% en 20 o 30 anys, però això és massa llunyà, no és suficient, cal ser més ràpids, no podem esperar tant i cal actuar ja!”.

La trobada ha continuat amb una taula rodona molt interessant entre els tres ponents, que han pujat tots tres a la palestra, i s’ha establert un diàleg entre ells i el públic assistent a l’acte. Després, a sala de teatre, també a la plaça Cívica, ha tingut lloc el recital de poesia i música “La desCivilización”, que ha iclòs textos de Gustavo Duch i notes i veus de Sílvia Tomàs, Sònia Arias i Pol Aumedes. Finalment, a les 14 h i dins del cicle d’activitats “Migdies al campus”, s’ha fet la caminada guiada de quatre kilòmetres.

Aquesta jornada està organitzada per UAB Campus Saludable i Sostenible i per Responsabilitat Social Universitària.