Actualitat Institucional

La UAB s’omple d’activitats per promoure el compromís amb la salut

Amb el pregó a la plaça Cívica que ha pronunciat el catedràtic d’Avaluació Psicològica de la Facultat de Psicologia i coordinador del Servei de Psicologia i Logopèdia de la UAB, Joan Deus, s’ha inaugurat la festa de la UAB, farcida d’activitats per promoure el compromís amb la salut, el dijous, 4 de novembre. El professor de Psicologia ha estat acompanyat per la vicerectora d’Alumnat i Ocupabilitat, Anabel Galán, la qual ha subratllat el compromís ferm de la Universitat amb la salut, i en especial, amb la salut mental.

Durant tot el dia, el campus s’ha omplert d’activitats culturals, socials i esportives per promoure aquest compromís amb la salut, tema central de la festa de la Universitat d’enguany després d’un període en què la comunitat universitària ha hagut de fer front a la pandèmia de COVID-19.

La salut mental, fonamental

El professor i psicòleg Joan Deus ha iniciat el pregó dient que “de la mateixa manera que quan fem esforços físics sostinguts al final podem tenir alguna seqüela, l’esforç psicològic continuat per gestionar situacions com les que hem viscut aquests darrers anys també pot tenir conseqüències”. Ha posat sobre la taula algunes dades epidemiològiques que mostren que l’alumnat universitari experimenta cada vegad,a amb més freqüència, problemes de salut mental que influeixen negativament en el seu benestar i en el seu rendiment. Si no s’acompanyen degudament, l’alumnat pot patir estrés agut i crònic (65%), ansietat (45%), depressió (33%), i també ideacions suicides (8%).

Ha explicat i detallat les diferents eines, recursos i serveis que té la UAB per anar avançant i fer front a tot plegat, i que “anem pel bon camí, però encara hi ha molt de camí per recòrrer”. Principlament ha mencionat que cal aconseguir un model UAB d’abordatge integral de la salut mental. I ha finalitzat: “La salut mental ens afecta a tots i a totes, i donar-hi resposta també és una feina col.lectiva, no només d’integració d’abordatges, sinó de reivindicació d’una atenció de qualitat que cobreixi les necessitats reals”.

Diferents activitats al llarg del dia

Les activitats s’han desenvolupat en diferents espais entre les 13 i les 16,30 h, i han continuat després en format online, a partir de les 18 h, a través del canal de YouTube d’UAB Campus Mèdia.

A la Plaça Cívica, davant de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General, s’hi ha instal.lat la fira d’entitats, on s’ha pogut prendre contacte amb els col·lectius d’estudiants i amb les unitats i serveis del campus que programen activitats no acadèmiques. Hi ha hagut també el Punt Lila de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB, amb informació sobre igualtat i lluita contra la discriminació, i el Punt de Salut, gestionat pel programa Xiringu de la Fundació Autònoma Solidària (FAS). La fira d’entitats s’ha desenvolupat en un espai delimitat amb control d’accés on l’ús de la mascareta serà obligatori.

D’altra banda, la Plaça Cívica ha acollit un segon espai d’activitats davant del Centre de Recursos on hi ha hagut, entre les 14 i les 15 h, una actuació castellera a càrrec de la colla Ganàpies de la UAB.

A l’Hort de la Facultat de Ciències de l’Educació, a partir de les 13 h, hi hahagut un altre punt d’activitat on la FAS ha organitzat un recital de poesia que ha ofert per Gustavo Duch, autor de Huertos de libertad (Pol·len). L’ha acompanyat un recital de música acústica compartida pel voluntariat de la FAS, la Comissió Espanyola d’Ajut al Refugiat (CEAR) i col·laboradors de l’Hort. A més, s’ha realitzat la creació interactiva d’un mural sobre migracions.

Una altra ubicació de la jornada d’activitats ha estat l’Espai SiS de l’Eix Central, entre els edificis B i C, on hi ha hagut una fira de mobilitat que ha inclòs un taller de reparació de bicicletes i de circulació de patinets. A més, a les 13,30 h, s’ha iniciat des d’aquest punt un itinerari Mindful Walking pels camins verds de la UAB.

Finalment, les instal·lacions del Servei d’Activitat Física han estat el cinquè espai d’activitats, on s’ha desenvolupat un torneig interuniversitari de rugbi organitzat pels Centaures, l’equip de rugbi de la UAB.

En acabar aquestes activitats, la jornada ha continuat a les 18 h amb la retransmissió per streaming, al canal de YouTube d’UAB Campus Mèdia, de les actuacions musicals dels grups guanyadors de les convocatòries Autònoma Actua i Furia Fest, gestionades respectivament per Cultura en Viu i l’Observatori per a la Igualtat.