Actualitat Institucional

El Govern de la Generalitat dona suport a la UAB

El rector de la Universitat Autònoma de Barcelona, Javier Lafuente, ha explicat al vicepresident de la Generalitat de Catalunya i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, i a la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, els treballs que s’estan duent a terme per a la recuperació de la xarxa informàtica de la Universitat després del ciberatac patit la setmana passada en una reunió que ha tingut lloc el 20 d’octubre al Rectorat de la UAB.

El rector de la UAB, Javier Lafuente, ha agraït tot el suport rebut de les diferents universitats catalanes, del Govern de la Generalitat de Catalunya i, en concret, del seu vicepresident i de la consellera de Recerca i Universitats. Des del passat dilluns, 11 d’octubre, l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya està donant suport a la UAB en l’atac específic de ransomware que han rebut en els seus servidors.

Lafuente ha afirmat que “des de la Universitat s’està treballant per tornar a la normalitat plena en el període més curt possible, però sempre garantint que tots els procediments es fan amb garanties de seguretat” i ha afegit que “sortirem reforçats d’aquesta situació demostrant la gran capacitat de reacció i fortalesa tant de la nostra Universitat com de les administracions públiques”.

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró i la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, han anunciat “la voluntat del Govern de reforçar la ciberseguretat en l’àmbit de les universitats catalanes”. Puigneró, que ha destacat l’esforç i dedicació del personal de la UAB per tal de superar la situació, ha anunciat la creació d’una ‘Cyberacademy’ per generar  talent en l’àmbit de la ciberseguretat i promoure una major oferta formativa dirigida a atendre les necessitats d’aquest mercat i orientada a potenciar formació universitària així com formació específica en l’àmbit de la Formació Professional. També es preveu l’impuls d’altres programes acadèmics amb la finalitat de potenciar programes de re-skilling (programes per reorientar professionals d’altres àmbits cap a la ciberseguretat). Per al vicepresident de la Generalitat ja no és només garantir la seguretat de la informació sinó que el cibercrim i la ciberdelinqüència “poden posar en escac serveis públics importants com la salut o el dret a l’educació. En aquest sentit, inclourem les universitats dins el perímetre de seguretat de l’Agència de Ciberseguretat”.

Per la seva banda, la consellera Geis ha afirmat que “la ciberseguretat és un camp de recerca i d’expertesa prioritari i un dels àmbits estratègics en recerca de Catalunya”. En aquest sentit, ha afegit que “quan parlem d’enfortir les infraestructures científiques del país, també incloem els serveis informàtics i digitals dels centres de recerca i de les universitats”. Així, l’Agència de Ciberseguretat desplegarà un programa per reforçar la seguretat dels sistemes TIC de les universitats catalanes.

Ciberseguretat, una prioritat estratègica

Davant l’increment dels ciberatacs, la ciberseguretat ha esdevingut una prioritat estratègica. El Govern considera que les ciberamenaces poden suposar un autèntic llast per a l’economia, la societat digital i per a la ciutadania i que un país digitalment avançat necessita d’un servei de ciberseguretat públic liderat i desplegat per l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, operativa des de l’1 de gener de 2020.

L’Estratègia de ciberseguretat de Catalunya ja preveu el desplegament d’actuacions en els diferents àmbits dels serveis públics de Catalunya. El programa de seguretat per a l’àmbit universitari s’emmarca com a peça rellevant del model de ciberseguretat de l’Agència i reforçarà la seguretat dels actius tecnològics i dels serveis digitals en aquest entorn, així com la protecció de les persones usuàries dels sistemes i té com a objectiu assolir una cultura de ciberseguretat.