Una chica del Este, de Miruna Dinu / Grup Estable de l'Aula de Teatre de la UAB

Imatge Una Chica del Este web

El Grup Estable de l’Aula de Teatre de la UAB, dirigit per Ricard Gázquez, posa en escena cinc peces breus, escrites entre els anys 2016 i 2018, de la dramaturga i performer Miruna Dinu. Les podrem veure a la Sala de Teatre de la UAB els dies 18 d’abril a les 13h i a les 17.30h i el 19 d’abril, a les 17.30h.
 
El Cazador i El Lobo són una revisió dels contes de La Blancaneus i La Caputxeta Vermella en els quals Dinu proposa un gir inquietant dels rols dels personatges. Lluvias es tracta d’una distòpia sobre un futur pròxim en el qual una catàstrofe ecològica determina el funcionament polític i social d’una societat. María (en un campo de girasoles) parla d’una noia romanesa que fa pocs anys que és a Barcelona. Treballa com a cangur d’una nena de la ciutat i té una situació familiar complicada. Els temes centrals són l’aïllament, l’abús de poder, la diferenciació per l’origen, la trivialitat i classisme, qüestions que també apareixen a Helena, una chica del Este. Tot i això, en aquesta peça aquests elements s’expressen amb un estil diferent: en el seu viatge de Bucarest a Barcelona és assetjada per homes i dones que se senten atrets per la seva condició de “forastera solitària”. Per apaivagar el dolor per la pèrdua de la seva mare i escapar de la quotidianitat, es deixa embolicar en aquests afers nocturns.
 
Les obres, dirigides per Ricard Gázquez, parteixen de l’experiència personal de l’autora des que es va instal·lar a Barcelona ara fa vuit anys. Ens mostren les seves emocions, fantasies i vivències personals en clau poètica i amb un sentit de l’humor incisiu a partir de veus femenines. Ens parlen de la seva quotidianitat, l’absurd, les maneres d’enfrontar l’amor, la pèrdua, el desarrelament, la realitat d’un país diferent i la recerca de la felicitat.
 
Dinu escriu en una llengua que no és la seva: és per això que s’ha respectat l’idioma original amb què les va escriure. Aquest fet produeix un estranyament amb la sintaxi compositiva, veiem una espècie de depuració en l’ús de les paraules que fa esclatar un paisatge pintat amb altres materials. Això té el seu reflex a l’univers de l’autora: recull una traducció minimalista i de l’absurd, una manera sintètica i concisa de descriure les coses, les situacions, els llocs i les persones. 
 
Miruna Dinu (Bucarest, 1984) es va formar com a directora de teatre a la Universitat Nacional de Teatre i Cine Ion Luca Caragiale. Ha traduït i portat a escena diverses obres, entre les quals hi ha Blood, de Lars Noren, Some Explicit Polaroids de Marc Ravenhill. L’any 2005 va ser membre cofundadora de TangaProject, que aglutina joves directors i dramaturgs romanesos amb l’objectiu d’impulsar les noves dramatúrgies, investigar noves teatralitats i promoure l’art actiu i d’implicació social. Com a performer ha treballat a l’escena alternativa de Bucarest, República Txeca i Barcelona. Ha completat la seva formació com a autora teatral en diversos tallers a la Sala Beckett de Barcelona.

Fitxa artística 
 
Textos: Miruna Dinu. 
Direcció: Ricard Gázquez. 
Tècnic d’il·luminació i so: Iban Esteve 
Alumna en pràctiques: Marina Solés (Escola Tècnica ESAD) 

Repartiment: 

“El cazador” 
Narradores: Carmen Díez i María José Gonzalez. 
 
“Helena, una chica del Este” 
Repartiment (per ordre d’aparició): Paula Solano (Helena), Neele Heite- Meissner (germà, turista, dona agressiva), Tanya Leontyuk (oncle, dona al parc, dona de festa), Anna Llosas (oncle-avi, executiu, dona de festa), Car­men Díez (tia, sense sostre, núvia desemparada), María José González (tia, dona gran, escombriaire), Brenda Fatecha (veïna, cambrera, dona de festa), Eulalia Martínez (cosina, cambrera, dona misteriosa), Elena Insa (amiga, traductora, enamorada), Liliya Abdulina (cosina, cantant al metro, dona agressiva, mare). 
 
“María (en un campo de girasoles)” 
Noor Sancho (María), Laura Sanz (Elektra), Pol Borrell (Pare). 
 
“El lobo” 
Narradores: Brenda Fatecha i Eulalia Martínez. 
 
“Lluvias” 
Sandra Esteban (Dona amb mal de cap), Elena Insa (Dona lesionada). 
 
Durada aproximada: 90 minuts, amb entreacte. 
Agraïments: Cultura en Viu, José Miguel Domènech i Raül Giró.

Dimecres 18 d'abril, a les 13.00h i a les 17.30h
Dijous 19 d'abril, a les 17.30h

Sala Teatre de la UAB