Sala de premsa Premsa i mitjans

Un grup de professors xinesos fan una estada a la UAB per formar-se en educació inclusiva

XinesosInclusio
Un grup de 40 professors i professores procedents d’universitats xineses faran una estada al campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) del 2 al 6 d’octubre -en el marc del projecte europeu INCLUTE-, amb l’objectiu de conèixer com es tracta l’educació inclusiva a les aules de primària, i alhora formar-se en aquest àmbit, del que una enquesta constata que n’estan mancades les escoles xineses.

28/09/2017

L'estada forma part del projecte Promoting inclusive education thorugh curriculum development and teacher education in China (INCLUTE), en el que participa la UAB a través del grup de recerca SIdis del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB.

L’objectiu del projecte és promoure la formació del professorat de les escoles d’educació primària en inclusió educativa a la Xina. Per aquest motiu, des del projecte europeu estan fent una tasca per conèixer les pràctiques inclusives en contextos educatius i socials a la Xina, desenvolupar les competències del professorat relacionades amb l’educació inclusiva a les Universitats xineses, dissenyar, desenvolupar i implementar una formació continua (un Màster) en educació inclusiva per part del professorat de les escoles d’educació primària a la Xina, i crear una xarxa internacional sobre educació inclusiva.

Durant l’estada, els professors xinesos també visitaran tres escoles catalanes on s’estan portant processos d’inclusió educativa: L’Escoleta, al campus de Bellaterra (Cerdanyola del Vallès); Pere Calders, de Polinyà; i El Turonet, de Sant Quirze del Vallès.

Segons el professor Josep Maria Sanahuja, del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB, a les escoles xineses es troben amb especials dificultats per dur a terme estratègies d’educació inclusiva: aules amb una ràtio molt alta alumne/professor, escoles amb poca relació amb la comunitat educativa (organitzacions, ampes, etc.), poca formació dels mestres ena aquesta matèria i una estructura molt vertical i jerarquitzada del centre escolar.

El projecte europeu ha inclòs una enquesta a 6.432 professors de primària de Xina, amb 36 entrevistes personals i 4 focus grup, on han participat mestres d’educació primària, famílies, ONG i membres de govern locals o regionals, realitzada al febrer del 2017. Aquesta enquesta ha confirmat la manca de professorat preparat per atendre necessitats educatives a les aules de les escoles xineses.

El projecte Promoting inclusive education thorugh curriculum development and teacher education in China (INCLUTE), en el que participa la UAB a través del grup de recerca SIdis del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB, finalitzarà d’aquí un any i en porta dos de funcionament (es va iniciar l’octubre del 2015).

A més de la UAB, també hi participen com a partners la University of Bath, l’Instituto Politécnico de Lisboa, el Trinity Colege of Dublin, i les 4 universitats xineses d’on procedeixen els professors: la Sothwest University (coordinadora del projecte), la Guanxi Normal University, la Sichuan Normal University i la Tibet University for Nationalities.
La visita del professorat universitari xinès a la UAB s’emmarca dins el programa formatiu que els partners europeus estan realitzant amb el professorat universitari d’aquestes quatre universitats xineses.

PROGRAMA DE LA VISITA
Els 40 professors xinesos seran rebuts el dilluns, 2 d’octubre, a la UAB, pel vicerector de Relacions Internacionals, Màrius Martínez, i faran un tour guiat pel campus de Bellaterra. A continuació, visitaran la seu de l’Institut Confuci a Barcelona, i tot seguit seran rebuts a la conselleria d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

L’endemà, dimarts, 3 d’octubre, iniciaran el seminari a la Facultat de Ciències de l’Educació, amb el degà Joaquín Gairín al capdavant, després visitaran l’Escola Pere Calders de Polinyà, i a continuació, l’escola El Turonet, de Sant Quirze del Vallès. El dimecres, 4 d’octubre, començaran el dia visitant l’escola L’Escoleta, situada al campus de Bellaterra (Cerdanyola del Vallès). A continuació, es traslladaran a la Facultat de Ciències de l’Educació per continuar el seminari fins divendres, 6 d’octubre, en què es conclourà el meeting del projecte.

L’educació inclusiva es basa en el respecte, la no-discriminació i els valors de justícia social. La igualtat i diversitat són valors positius. També té en compte que tot els estudiants han de tenir dret al sistema d’educació general i poder desenvolupar les seves capacitats de forma exitosa. Amb la participació en aquest projecte, les universitats xineses volen promoure canvis en les actituds, les polítiques i les pràctiques relacionades amb la inclusió a la Xina.