Sala de premsa Premsa i mitjans

Sis investigadors de la UAB obtenen ajuts del programa RecerCaixa

Concedit els ajuts Recercaixa20127
L’Obra Social ”la Caixa” i l’ACUP han lliurat els 20 nous ajuts de la convocatòria 2017 del programa RecerCaixa, dels quals sis han estat per a investigadors de la UAB. En total, la dotació del programa en aquesta edició ha estat d’1,6 M d’€ .

21/02/2018

Els 20 projectes seleccionats estan liderats per investigadors de 18 centres de recerca i universitats de Catalunya: 5 de l’àmbit de les polítiques públiques, 6 de les humanitats i la cultura, 5 al de la inclusió social i 4 al de l’educació. El paper de l’ètica en la robòtica, l’efecte de la contaminació en la funció cognitiva dels adolescents i la prevenció de la violència de gènere són alguns dels temes que intentaran resoldre els investigadors seleccionats en aquesta convocatòria.

Els projectes d’investigadors de la UAB que han rebut els ajuts són els següents:

Ètica per a robots que ens cuiden
Miquel Domènech Argemí, Departament de Psicologia Social.

El projecte pretén aportar un marc ètic per al disseny i l’ús de robots socials en l’àmbit de la cura i la salut. Mes enllà de la robòtica industrial, la recerca actual en robòtica ens promet una incorporació progressiva dels robots a la vida quotidiana per desenvolupar tota mena de tasques, incloses les de cura de les persones. En aquest context, apareixen noves formes d’interacció entre humans i màquines que posen en relleu la necessitat de reflexionar sobre el model ètic vinculat amb aquest desenvolupament tecnològic. Aquest projecte és una indagació, des d’una perspectiva interdisciplinària, sobre les oportunitats i els riscos que aquestes noves formes de relació poden comportar. Per tal d’identificar i prevenir futurs no volguts i, alhora, potenciar els més desitjats, s’endega una reflexió sobre la dimensió ètica d’aquest procés des d’una perspectiva empírica i contextualitzada que integra diferents grups i actors socials concernits.
 
AppPhil. Filosofia aplicada al disseny basat en valors d’apps per a les xarxes socials
Pilar Dellunde Clavé, Departament de Filosofia, i Nardine Osman, Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial - CSIC

L’objectiu d’aquest projecte és el desenvolupament d’una nova tecnologia per a xarxes socials que incorpori en el procés una reflexió filosòfica i ètica, que dissenyi una metodologia que permeti que els valors ètics siguin presents en la tecnologia, i que les comunitats que la utilitzin puguin participar en el seu disseny per tal d’aportar-hi aquests valors socials. En el projecte hi participaran dues comunitats: l’Associació de Famílies Monoparentals de Catalunya i la xarxa de voluntaris de la Fundació Autònoma Solidària. Com a innovacions principals destaquen la participació de persones que es dediquen a la filosofia i a les ciències socials en el mateix procés de desenvolupament de la tecnologia, i que les comunitats a qui anirà adreçada aquesta tecnologia en seran cocreadores.
 
Models d’educació de 0 a 3 anys i participació en el mercat laboral: Estudi de la innovació sobre la ciutat de Barcelona
Raquel Gallego Calderón, Departament de Ciència Política i Dret Públic.

En els últims anys, a l’oferta tradicional institucionalitzada d’educació de 0 a 3 anys s’hi han afegit models alternatius innovadors. Com es caracteritzen aquests models? Com es distribueixen als barris de Barcelona? Quins perfils de famílies trien cada opció i per què? Aquest estudi adreça aquestes preguntes i parteix de la hipòtesi que les famílies trien un model o altre d’educació de 0 a 3 anys basant-se en factors diversos. L’objectiu d’aquesta recerca és identificar el pes dels diferents factors en aquesta decisió. Les decisions polítiques sobre aquest tema tenen un gran impacte social en diferents àmbits: educació, igualtat de gènere, immigració, mercat laboral, equitat i (des)igualtat d’oportunitats, etc. Així, aquest estudi permetrà identificar els instruments de política pública que poden condicionar i incidir directament en les decisions dels pares i mares.
 
Realitat virtual per a la prevenció del bullying a l’aula
Narcís Cardoner Álvarez, Corporació Sanitària Parc Taulí i Departament de Psiquiatria i Medicina Legal i Miguel Barreda Ángeles, F. EURECAT

S’estima que 1 de cada 4 infants espanyols pateix assetjament a l’escola, fet que pot comportar greus conseqüències que inclouen des del fracàs escolar fins a problemes de salut. Aquest projecte té com a objectiu principal estudiar les possibilitats de la realitat virtual a l’aula, com a instrument per estimular l’empatia dels alumnes i reduir així la prevalença de l’assetjament escolar. Es planteja un ús innovador d’aquesta tecnologia, a partir de la cocreació de continguts amb els alumnes, així com una aproximació nova per mesurar-ne l’eficàcia, basada en mètodes neurocientífics. Els possibles beneficis per a la societat passen pel desenvolupament d’intervencions educatives per reduir la prevalença de l’assetjament escolar, i també per potenciar l’adopció de la realitat virtual com a instrument per millorar les nostres habilitats cognitivoemocionals, entre d’altres.
 
Ciència ciutadana per analitzar l’efecte de la contaminació en la funció cognitiva dels adolescents
Digna Couso Lagarón, CRECIM-UAB i Departament de Didàctica de les Matemàtiques i de les Ciències Experimentals i Xavier Basagaña Flores, ISGlobal.

Estudiar si la contaminació atmosfèrica als instituts pot afectar els processos d’atenció dels adolescents és la finalitat del projecte. La principal innovació consisteix en el disseny experimental del projecte, en contraposició amb l’evidència existent que prové d’estudis observacionals. Les classes d’alumnes de 3r d’ESO es dividiran aleatòriament en dos grups. Ambdós faran tests d’atenció, un en una aula amb purificador d’aire, i l’altre en una aula sense purificador. La comparació dels resultats dels dos grups permetrà veure si la contaminació afecta l’atenció. L’estudi es durà a terme des de la perspectiva de la ciència ciutadana. Els alumnes tindran un paper protagonista en les diferents fases de la recerca i faran estudis paral·lels sobre qualitat de l’aire que els ajudaran a entendre l‘experiment del qual formen part i a compartir-lo amb la seva comunitat.
 
Construcció de resiliència entre dones: un plantejament de neurociència social per prevenir les conseqüències de la violència de la parella
Antonio Armario García, Departament de biologia Cel3lular, de Fisiologia i d’Immunologia i Ximena Goldberg Hermo, Fundació Parc Taulí.

La violència de parella íntima (VPI) és la forma més comuna i alarmant de la violència contra les dones, que afecta fins a un 25 % de totes les dones a Catalunya. Aquest projecte adopta la innovadora perspectiva de la neurociència social per treballar en la identificació de vulnerabilitats adquirides com a conseqüència de la violència, tant en l’àmbit de les interaccions socials, com en el del processament de l’activitat neuroendocrina. A més, incorpora eines de la recerca qualitativa per generar recursos d’aprenentatge consensuats entre les dones participants. L’aportació principal del projecte és conduir a la creació d’estratègies de recuperació i apoderament entre les dones que han patit violència, generant impressions saludables duradores en la seva vida quotidiana.

El lliurament dels ajuts ha tingut lloc en un acte celebrat avui a Cosmocaixa, amb la presència de responsables de la Fundació Bancària “la caixa”, de l’Associació Catalana de les Universitats Públiques (ACUP), del programa Recercaixa, l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari i de la Secretaria d’Universitats i Recerca del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.

L’acte ha comptat amb la presentació, per part dels investigadors responsables, de tres projectes seleccionats pel programa. Un d’ells, “Ètica per a robots que ens cuiden”, seleccionat en aquesta edició, ha estat exposat pel professor de la UAB Miquel Domènech.