Sala de premsa Premsa i mitjans

S’inicia el cicle #debatspublicaXXI amb l’arquitectura de les titulacions

Debats
Margarita Arboix, rectora de la UAB, Sara Moreno, vicerectora d’Alumnat i d’Ocupabilitat, Josep Ros, vicerector de Programació Acadèmica i de Qualitat i Mar Ampurdanès, membre de la Comissió Tècnica del Referèndum del 3+2, van formar la taula inaugural dels debats.

01/12/2016

El passat 30 de novembre va quedar inaugurat el cicle #debatspublicaXXI amb la primera sessió de les tres que conformen aquest cicle de debats sobre la situació actual de la universitat pública a Catalunya. La iniciativa té com a objectiu crear un espai de debat on els estudiants puguin dir la seva i aportar propostes i reivindicacions sobre la situació de la universitat catalana al segle XXI.

La sessió es va iniciar amb una taula inaugural que va presentar el cicle de debats. La taula estava formada per Margarita Arboix, rectora de la UAB, Sara Moreno, vicerectora d’Alumnat i d’Ocupabilitat, Josep Ros, vicerector de Programació Acadèmica i de Qualitat, i Mar Ampurdanès, membre de la Comissió Tècnica del Referèndum del 3+2.

Sara Moreno va ser qui va iniciar el discurs de presentació tot destacant la importància que l’opinió dels estudiants té per a l’equip de govern. Per aquest motiu s’organitza aquesta iniciativa: “El cicle permet debatre propostes i reivindicacions sobre la situació de la universitat”. Tot això, en un moment complicat on, per als estudiants, les taxes suposen un greu impediment que la vicerectora també va exemplificar: “D’entre els països europeus, Espanya és el que té el preu per crèdit més elevat i som el país on es concedeix el menor nombre de beques.”

Seguidament va intervenir Margarita Arboix, rectora de la UAB, que va incidir en la situació actual del 3+2 i les taxes dels màsters com a condició indispensable per a establir una estructura de tres anys de grau i dos de màster: “A la UAB no hi haurà titulacions de 3+2 si el preu del crèdit del màster no és igual que el del crèdit del grau”. El vicerector Josep Ros, per la seva banda, va presentar el document que la UAB ha elaborat per a informar els estudiants sobre el marc legal i el context econòmic, polític i social que afecta l’arquitectura de les titulacions.

Per acabar la presentació, Mar Ampurdanès va agrair la col·laboració del nou equip de govern amb la causa dels estudiants en un moment complicat per a ells: “El debat econòmic i el debat sobre l’accés a la universitat van estretament de la mà. La reforma del 3+2 era una imposició a l’esquena de la comunitat universitària sense haver-li donat temps a analitzar el pla Bolonya”.


Diferents debats sobre la taula

Després de la presentació, els estudiants es van dividir en 5 taules de debat on hi havia un relator i un dinamitzador per a moderar el debat sobre el tema escollit. Els temes de les diferents taules eren: l’accés i les taxes a la universitat, l’estructura acadèmica, la funció social de la universitat, la qualitat docent i l’ocupabilitat i la internacionalització de la universitat.

Després dels debats es van reunir de nou per a presentar les conclusions dels debats. Van sorgir reflexions diverses relacionades amb el pensament crític a la universitat, la lluita entre la necessitat social i la laboral i la desigualtat respecte de la universitat privada. Seguidament es va donar per finalitzada la jornada i es va recordar als assistents que el pròxim 22 de febrer tindrà lloc la segona jornada del cicle de debats titulada “Drets, deures i garanties de l’estudiant” i el 26 d’abril la darrera sessió del cicle de debats titulada “Participació estudiantil”.

Us recordem que s'ha creat un blog on podreu trobar més informació relativa al cicle #debatspublicaXXI i als tres debats organitzats. Participeu-hi!

Més informació: Més informació
Enllaç al vídeo