Sala de premsa Premsa i mitjans

Nou programa de suport a docents i infants amb necessitats especials

Nou programa de suport a la docència i a infants amb necessitats especials
Amb l'objectiu de donar atenció a la diversitat d'infants que hi ha a les aules, una escola de Rubí i el Grup de Recerca SINTE han iniciat un nou projecte en què 7 estudiants voluntaris han donat suport als mestres de l'escola i, alhora, als alumnes amb necessitats especials.

22/07/2014

L'Escola de primària Ca N'Alzamora de Rubí, i el Grup de Recerca SINTE de la UAB han unit necessitats i recursos per posar en marxa un pla pilot de suport als mestres de l'escola per atendre la diversitat d'infants que hi ha a les aules, especialment, en aquells casos amb nens i nenes amb necessitats especials. Hi han participat fins a 7 estudiants del grau d'Educació Primària.

Els voluntaris i voluntàries, que són alhora futurs mestres de primària, van acompanyar professors dins l'aula i, mentre transcorria la classe impartida al grup general, la persona voluntària va poder apropar-se als infants amb més necessitats per oferir-l'hi un suport individualitzat.
 
Entre l'alumnat hi ha infants amb Trastorns de l'Espectre Autista, amb Síndrome de Down, amb discapacitat auditiva o retard mental, entre d'altres. Segons explica el responsable del programa dins del Grup SINTE, Andy Morodo "les característiques d'aquest perfil d'alumnat i la diversitat de l'aula sovint dificulta que el docent pugui oferir tota l'atenció i suport que necessiten". A més, afegeix, "el professorat reclama que manquen, per un costat, estratègies personals per atendre la diversitat i, per l'altre, recursos institucionals, com especialistes o persones que vetllin per aquestes necessitats". Alhora, la direcció de l'escola Ca N’Alzamora havia compartit el seu desbordament amb l'atenció a la diversitat a causa de la retallada de personal i de recursos i l'alt nombre d'infants amb necessitats especials.
 
A més, l'estudiantat del grau d'Educació Primària reclama més experiència pràctica en la seva formació universitària i més contacte amb la realitat de les aules.
 
Així doncs, el programa de voluntariat, gestionat per la Fundació Autònoma Solidària, pretén satisfer ambdues demandes. D'una banda, l'equip docent rep suport, assessorament i aprenentatge de les estratègies per atendre la diversitat que aporta l’estudiantat del grau. D'altra, les persones voluntàries adquireixen experiència en un context real i poden dur a la pràctica allò que aprenen a la facultat. 
  
El curs vinent l'escola Joan Maragall, també de Rubí, se sumarà al programa de voluntariat i s'ampliarà també el nombre de voluntaris i voluntàries. L'equip docent de les escoles redactaran les necessitats per les quals demanen suport a l'estudiantat del grau d'Educació Primària. Amb aquest punt de partida, els equips dissenyaran la intervenció educativa i la duran a terme.
 
La valoració ha estat molt positiva, tant la feta pels estudiants com per l'escola, tot i que també en ambdós casos, explica Andy Morodo, han manifestat que la brevetat de l'experiència no permet obtenir encara grans resultats. Amb les propostes de millora, però, es pretenen fer canvis, adaptacions i millorar.