Sala de premsa Premsa i mitjans

La UAB impulsa una Declaració sobre alfabetització mediàtica

DeclaracioAlfabetitzacio
La propera cita dels participants al primer Foro Europeo "Alfabetización Mediática i Informacional (AMI)" serà al desembre. Al foro de París -celebrat a la seu de la UNESCO el 27 i 28 de maig- es va aprovar una declaració sobre l'AMI a l'Era Digital. Es va fer amb la col·laboració de la UNESCO, la Comissió Europea, la UAB i altres entitats.

16/09/2014


Després de la celebració d'aquest foro, la UAM (Universidad Autónoma de México) i la UAB s'han posat d'acord per organitzar junts el primer Foro d'AMI d'Amèrica Llatina i el Carib el 10 i 11 de desembre de 2014, a Mèxic. 

La Declaració  aprovada a París insta als responsables polítics a reflexionar sobre l'alfabetització mediàtica i a que reconeguin que aquestes competències són complementàries a les competències tecnològiques. Es posa de manifest que tot i que és important que la tecnologia estigui a l'abast dels ciutadans, centrar-se en allò que els ciutadans escullen fer amb ella ho és encara més. És a dir, comprendre com utilitzar la informació, els mitjans de comunicació i la tecnologia per a participar en la cultura i compartirla, adquirir coneixements i tenir un comportament ètic.

Entre d'altres, la declaració assenyala que tothom ha de saber que la programació no és una activitat lliure de valors, i que la tecnologia hauria de ser vista amb ulls d'humans. Tots els ciutadans necessiten tenir competències d'alfabetització per poder ser crítics i exigir transparència i per analitzar la informació sobre les llibertats que guanyen o perden, les oportunitats que obtenen, i els riscos que prenen, mitjançant la interacció amb els llenguatges de programació que són normalment invisibles.

Durant el foro que va tenir lloc a París al maig es van publicar també les conclusions del projecte EMEDUS, coordinat per José Manuel Pérez Tornero, director del grup de recerca Gabinete de Comunicación de la UAB, on es proposen solucions per a millorar l'ensenyament dels mitjans de comunicació als programes escolars, en l'educació informal i en l'educació per als desfavorits. Aquestes propostes van ser el resultat de les investigacions que es van dur a terme a 27 paisos.