Sala de premsa Premsa i mitjans

Treball educatiu en xarxa, denominador comú per l'èxit del reforç escolar

IMG20161222_ddhhpost
Agents que participen i fomenten l'èxit educatiu d'infants i joves debaten en una jornada sobre present i futur dels dispositius de reforç educatiu al Vallès Occidental a la UAB davant de 95 assistents.

28/11/2016

El passat 16 de desembre, l'Hotel Campus de la UAB va acollir la Jornada de Dispositius de Reforç Escolar al Vallès Occidental, amb l'objectiu de reunir diferents agents que participen i fomenten l'èxit educatiu dels infants i joves.

Ignasi Giménez, President del Consell Comarcal del Vallès Occidental, i Carlos Sánchez, Vicerector de Relacions Institucionals i de Cultura de la UAB, van ser els encarregats de presentar l'acte. Giménez va explicar la importància dels dispositius de reforç escolar per a l'apoderament d'infants i joves i la necessitat d'apostar més per jornades de debat d'aquest tipus. A més, va recordar la necessitat de repensar l’escola actual adaptant-la a les noves pedagogies. Sánchez, va agrair a la FAS i al programa CROMA la tasca en voluntariat universitari afirmant que "una universitat pública no pot viure d'esquenes al context social. A més, ser una universitat pública vol dir rebre fons de la societat, per això el beneficiari més directe ha de ser la nostra societat." Sánchez també va remarcar que programes de voluntariat a la universitat permeten concebre la universitat com un espai que no només dóna títols, sinó que permet formar persones amb sentit crític i compromeses amb la societat.

Després, es va donar pas a Rita Villà i Jaume Viñals. Rita Villà, coordinadora del programa CROMA de la FAS, va presentar el mapa de dispositius  de reforç escolar detectats al Vallès, i va presentar l'experiència de la FAS en l'àmbit: "la nostra particularitat és que estem dins de la UAB. No ens plantegem la nostra activitat com una entitat de servei més sinó que l'entenem de manera conjunta amb l'aprenentatge dels nostres estudiants per integrar-la en els coneixements de la universitat".  Jaume Viñals, Cap del Servei de Suport a la Comunitat Educativa del Departament d'Ensenyament, va exposar com s'entenien els dispositius de reforç escolar des del Departament d'Ensenyament de la Generalitat i com els gestionaven. Per a Viñals, el reforç escolar és bàsic en el mapa de les desigualtats per tal de reduir-les. Va explicar com amb els Plans Educatius d’Entorn, mantinguts tot i les retallades durant la crisi,  es van seguir implementant per tal que infants i joves en situació de vulnerabilitat social poguessin assolir l’èxit escolar. Va destacar també el Projecte de Suport a la Tasca Escolar d’Àmbit Comunitari (Pdac-Ste), una proposta nova que s’ha iniciat  a Barberà del Vallès amb l’objectiu d’ampliar-lo a altres municipis.

A continuació es va donar lloc a la primera taula rodona, titulada Com augmentar l'impacte de l'estudi assistit? Aportacions des de la recerca, moderada per Jordi Plana, gerent dels Serveis d’Educació de la Diputació de Barcelona, on diversos ponents van exposar resultats d’avaluacions de diversos programes de reforç escolar i similars. Sheila González, professora de Sociologia de la UAB i experta en desigualtats educatives, va presentar l’informe sobre l’impacte de les extraescolars  en els aprenentatges dels infants i joves, que ha realitzat per la Fundació Jaume Bofill i l’institut Ivàlua L’informe, que recull evidències de recerca internacionals, destaca les competències que treballen les extraescolars i els seus impactes en funció de les característiques del programa. González va recalcar que aquelles activitats que tenen un major impacte són les que no ocupen més de 3 hores a la setmana ja que sinó es considera que hi ha sobrecàrrega per a l’infant, i va destacar la importància que les activitats es proposin d’una manera lúdica per tal de captar l’atenció de l’infant i respectar que és una estona de lleure. 

D’altra banda, Jordi Longàs, director executiu de l’equip de direcció científica del programa CaixaProinfància, va destacar la importància del treball en xarxa, de conèixer els diferents agents educatius que influeixen en la vida de l'infant o adolescent, i la necessitat de fer reforç parental. Jordi Pàmies, autor de l'avaluació del programa CROMA, i Jordi Feu, responsable del projecte de mentoria Rossinyol de la UdG, va explicar els resultats extrets de les avaluacions realitzades als dos programes. El projecte Rossinyol és un projecte de mentoria, que en el marc de l’educació no formal, té l'objectiu de posar en relació estudiants universitaris amb alumnes de primària o secundària nouvinguts per tal que aquest puguin conèixer l’entorn i la llengua. Feu va reafirmar els bons resultats dels projectes de mentoria i estudi assistit en la contribució del reforç de l'autoestima, la seguretat en un mateix, i l'interès per l'escola.

Al seu torn, la segona taula rodona, moderada per Carme Ruiz, directora de l’ICE – UAB, va abordar experiències concretes de model d'estudi assistit a la comarca. Núria Altimira, Cap d'Educació de l'Ajuntament de Castellar del Vallès, va explicar l'experiència a Castellar, on s'han anat incloent de mica en mica dispositius de reforç escolar als centres i on actualment en són usuaris 110 infants. Altimira va remarcar la importància de la bona comunicació entre agents: tutors, equip de serveis socials de l'ajuntament i equip de treball. Després, Ruth González va presentar el projecte d'Èxit Escolar de Creu Roja Joventut, que treballa amb infants i joves, el 30% dels quals resideixen i estudien al Vallès Occidental, i que comparteix amb el CROMA la promoció del voluntariat en la dinamització dels tallers com a eina d’aprenentatge també pels i les joves participants. Ricard Rodríguez, Director de la Fundació MAIN, va explicar la seva tasca amb infants i joves en situació de vulnerabilitat social, exposant els resultats obtinguts: “el 90% dels infants creuen que han après o han après més, i les dades de les escoles diuen que el 80% dels nois milloren”. Eva Dumont, responsable d'INSOC – Centre d'Esplai Guadalhorce de Terrassa, va explicar la seva experiència en el reforç escolar assegurant que la clau de l'èxit és "un espai amb ràtios petites on es pugui oferir atenció individualitzada, ajuda conjunta, compartir materials, vincle i confiança amb els educadors, atenció de la responsabilitat, empatia, solidaritat..."

Abans de finalitzar la jornada, Jordi Prat, director de la FAS va cloure l'acte agraint la participació i va remarcar la importància de tractar un tema com el reforç escolar de manera directa.