Sala de premsa Premsa i mitjans

"He triat fer Física i Matemàtiques a la UAB perquè és una bona universitat"

Nil Rodenas
"Aquí sobren paral·leles! O n'hi falten..." és el títol del Treball de recerca que ha guanyta en Nil Rodellas Gràcia en la dotzena edició del Premi Argó. En aquesta entrevista ens explica que és un apassionat de la Física i de les Matemàtiques, ciències per on voldria encaminar el seu futur.

13/07/2015

"El Programa Argó és una excel·lent oportunitat per a estudiants que volem fer un bon treball de recerca, ja que ens posa en contacte amb professors que coneixen i dominen cada tema proposat i, per tant, ens poden guiar i aconsellar".


1- Què és el que expliques en el teu projecte-treball de recerca que t'ha valgut el primer premi dels Argó?
L'objectiu principal del meu treball de recerca, titulat 'Aquí sobren paral·leles! (o n'hi falten...)' era explicar de manera didàctica les geometries no euclidianes, de manera que qualsevol estudiant de 2n de batxillerat amb una certa base en matemàtiques les pogués entendre.

Les geometries no euclidianes, tal i com el seu nom indica, són oposades a la geometria euclidiana. I què és la geometria euclidiana? Doncs la que coneixem de tota la vida, la que hem après a l'escola, que podem dibuixar damunt d'un full de paper o d'una pissarra. Es diu euclidiana perquè és la que Euclides, un matemàtic que va viure fa més de 2000 anys, va recollir en un llibre titulat 'Els Elements', amb un propòsit didàctic. Mitjançant cinc axiomes, Euclides va ser capaç d'explicar totes les matemàtiques conegudes fins aquell moment. El cinquè axioma postulava que donada una recta i un punt no pertanyent a aquesta, només existia una sola paral·lela a la recta donada que passés per aquell punt. Alguns matemàtics posteriors van decidir negar aquest axioma, és a dir, canviar el 'una sola paral·lela' per 'cap paral·lela' o 'més d'una paral·lela'. I va ser així com van néixer les geometries no euclidianes.

2- Quin ha estat el procés que has seguit per fer el treball? (tria del tema, assessorament que has rebut, etc..)
En primer lloc, em va caldre escollir sobre què tractaria: tenia cinc opcions diferents, però finalment em vaig decantar per les geometries no euclidianes, que era el tema que em resultava més desconegut i misteriós, alhora que més interessant. Un cop triat, vaig anar a parlar amb en Joan Girbau, professor de l'Autònoma, que em va donar unes indicacions per enfocar el treball. També vaig parlar amb José Luis Ruiz, professor de la Politècnica, que em va facilitar lectures sobre el tema.

A base de llegir diversos autors i divulgadors, vaig anar descobrint què eren les geometries no euclidianes. Finalment, vaig procedir a redactar el treball, intentant que el producte final s'adeqüés a com m'hauria agradat que me les haguessin explicat a mi.

3-T'ha ajudat el Programa Argó? Penses que és una bona iniciativa?
Sí! Sense el Programa Argó mai se m'hauria acudit fer un treball sobre les geometries no euclidianes, ni hauria conegut determinats enfocaments al tema. Trobo que el Programa Argó és una excel·lent oportunitat per a estudiants que volem fer un bon treball de recerca, ja que ens posa en contacte amb professors que coneixen i dominen cada tema proposat i, per tant, ens poden guiar i aconsellar. A més, permet un primer (o segon) contacte amb la universitat, un món cap al qual ens dirigim molts estudiants de batxillerat.

4-Ara que ja has acabat 2on de Batxillerat, què és el que has triat per a estudiar a la universitat? Per quin motiu?
He triat estudiar física i matemàtiques a l'Autònoma, perquè ambdues ciències m'apassionen, així com la seva capacitat d'explicar fenòmens quotidians que succeeixen al nostre voltant, i als quals molts cops no els prestem atenció; o de resoldre problemes de diverses disciplines amb una mateixa eina, les matemàtiques. I he escollit fer-ho a l'Autònoma perquè és una bona universitat, les classes es realitzen pels matins i, a més, tinc un any becat pel Premi Argó.

5-Què t'agradaria fer un futur a nivell professional?
No ho sé del cert. De moment vull centrar-me en els estudis i ja veuré què em depara el futur. Dues sortides que no descarto, però, són la recerca i la docència.