Sala de premsa Premsa i mitjans

Formen els futurs mestres d’infantil i primària per introduir el pensament computacional a l'aula

PensamentComputacional
El projecte, que compta amb el finançament de la Generalitat de Catalunya, està formant un grup d’estudiants dels graus d’Educació Infantil i Educació Primària de la UAB i la UdG per tal que introdueixin el pensament computacional a l'aules d'Infantil i Primària.

23/02/2017

S’incidirà en el desenvolupament de la Competència Digital Docent (CDD), que en el futur hauran d’acreditar tots els mestres.

El projecte, que compta amb el finançament de la Generalitat de Catalunya, està formant un grup d’estudiants dels graus d’Educació Infantil i Educació Primària d’ambdues universitats en aquest enfoc. S’incidirà en el desenvolupament de la Competència Digital Docent (CDD), que en el futur hauran d’acreditar tots els mestres.

El pensament computacional és la base de la robòtica i de la programació. És molt útil a l’hora d’orientar l’anàlisi i la resolució del problemes ja que implica la presa de decisions, el treball autònom i el treball en equip i ofereix eines per cercar solucions noves i imaginatives.

El projecte "Pensament Computacional en la Formació Inicial de Mestres (PECOFIM)" de la UdGi i la UAB té com a objectiu implicar els futurs mestres en processos que portin a transformar, de manera interdisciplinària, l’ensenyament i l’aprenentatge d’algunes de les àrees curriculars de les etapes d’infantil i primària.

El grup Udigital.edu de la UdG i el Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de la UAB estan desenvolupant el projecte, en el que col·laboren quatre escoles de Primària: escola Carme Auget (Girona), escola Llar-Lluís M.Mestras (Olot), Escola Pia (Granollers) i escola projecte (Barcelona).

"El primer que cal és compartir amb el professorat les oportunitats d'aprenentatge des d’aquesta perspectiva i que l’incorporin a la seva pràctica educativa, així com que el futurs mestres ho explorin durant la seva formació per aconseguir que ho apliquin en la seva tasca professional”, afirma l’investigador i membre de l'equip de recerca, Víctor López (UAB),  sobre el treball a les aules.

La responsable del projecte, Meritxell Estebanell (UdG), explica que “és necessari que els futurs mestres participin en experiències de treball pràctic utilitzant les tecnologies, a la facultat i amb nens i nenes reals, perquè en el seu futur professional se’ls exigirà que siguin capaços de crear propostes que, tal com prescriu el currículum de l’educació primària, ajudin els infants a desenvolupar la competència digital”.

Per la seva part, la investigadora Cristina Simarro (UAB), afegeix que el pensament computacional “recolza l’aprenentatge d’altres disciplines més enllà de la informàtica, ajudant a desenvolupar formes de pensar, fer i relacionar-se; i es converteix en una manera d’afrontar la vida”.

El projecte, que està finançat en la convocatòria d’Ajuts de Recerca per a la Millora en la Formació Inicial de Mestres, que concedeix l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i Recerca (AGAUR), té una durada de dos anys (2016-2018).

En algunes escoles ja s’estan duent a terme propostes didàctiques orientades a promoure aquest pensament a infantil i primària. En aquest sentit, un article científic publicat recentment pels investigadors de PECOFIM a la revista Ciències recull diferents experiències a l’aula: el disseny i construcció d’un robot autònom per part d’infants de P5, 1r i 2n de Primària (on es practica la seqüenciació, la lògica i la interacció); han experimentat amb el propi cos i també, han traslladat aquesta vivència personal a la programació d’un Bee-Bot, un petit robot en forma d’abella; han fet pel·lícula realitzada per alumnes de 5è i 6è amb el programa Scratch per descobrir quant triga el Sol en girar sobre ell mateix o un videojoc dissenyat per infants de 1r i 2n per observar i expressar científicament la resposta d’un gat davant els aliments que consumeix.

Aquest projecte vol incidir en el desenvolupament de la Competència Digital Docent (CDD) que, en el futur, es preveu que hauran d’acreditar tots els mestres, en especial, els recent graduats. El treball s’enfocarà cap a l’adquisició, per part dels infants de l’etapa d’infantil, de les capacitats d’aprendre a pensar, comunicar-se, descobrir i tenir iniciativa. També s’enfocarà a donar resposta a les competències bàsiques d’aquesta etapa: el coneixement i la interacció amb el món físic, matemàtica, digital, aprendre a aprendre i, per últim, autonomia, iniciativa personal i emprenedoria.

Finlàndia i Anglaterra, al capdavant
Diferents països del món han posat en marxa molts programes per incloure el pensament computacional en l’educació obligatòria, tot i que encara són molts els reptes a afrontar, tal com demostra l’estudi The Computational Thinking Study de la Comissió Europea. L’informe revela que països europeus com Finlàndia o Anglaterra ja han inclòs el pensament computacional en les seves recents reformes educatives. Altres, com Holanda o Noruega, tenen previst fer-ho a curt termini. La inclusió del pensament computacional és, però, encara incipient. Els grans interrogants se centren en descobrir quina és la formació que cal al professorat o com es pot avaluar l’adquisició del pensament computacional.

Centre de recerca a l’educació científica i matemàtica (CRECIM) de la UAB
El CRECIM, situat a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, està integrat per investigadors especialitzats en didàctica de les ciències, les matemàtiques i la tecnologia. Compta amb la col·laboració del professorat de ciències en actiu a diferents escoles i instituts de Catalunya, així com altres investigadors externs vinculats a la UAB. Treballa per millorar, enfortir i enriquir l’ensenyament i aprenentatge de les disciplines en l’àmbit STEM (acrònim de Science, Technology, Engineering & Mathematics).

Udigital.edu: Creative Learning, STEAM and Social Change de la UdG
UdiGitalEdu és un grup de recerca emergent de la UdG integrat per un equip d’investigadors que desenvolupa projectes en els àmbits de l’educació i les tecnologies amb un enfoc marcadament multidisciplinari. Dissenya activitats i tallers que barregen la tecnologia, la ciència i l’art amb l’objectiu de fomentar la creativitat, el pensament crític i el treball en equip. L’objectiu que persegueix és que els infants i els joves deixin de ser només usuaris i consumidors de les tecnologies per passar a convertir-se en creadors i productors, aprenent a fer-les servir per solucionar problemes i expressar-se de manera creativa.