Sala de premsa Premsa i mitjans

Augmenta l'ús del transport públic entre la comunitat UAB

GraficEnquestamobilitat
L’Enquesta d’Hàbits de Mobilitat 2013 a la comunitat UAB constata que des del 2006 hi ha un increment respecte el 2013 en l’ús del transport públic. La crisi, la tendència cap a un paradigma que té més en compte la sostenibilitat i el medi ambient, i la millora d’alguns serveis de transport, s'apunten com a causes principals.

15/01/2015

-De les persones que usen el transport públic, el 36,5% ho fa en FGC; el 15,4% en RENFE (+bus intern) i el 7,8% en autobusos interurbans.

-El 40% de la comunitat usa el vehicle privat, amb un índex d’ocupació d’1,1 persones per vehicle.


Gairebé sis de cada 10 persones fan servir el transport públic (59,7%) per venir a la UAB. La dada constata l’augment progressiu de l’ús del tranport públic des del 2006, enfront del privat, que ha anat disminuïnt  (del 41,1% al 2006 ha passat al 2013 al 34, 5%), mentre que l’ús del tranport públic ha passat del 53,1% al 2006 al 59,7 % al 2013.

El 2013 se sitúa en l’ús del transport públic en un 59,7% i presenta un increment de 3 punts percentuals respecte l’anterior enquesta, la del 2011, constatant una tendència a l’alça des de 2006.

L’Enquesta d’Hàbits de la Mobilitat UAB es duu a terme des de fa 10 anys, de forma periòdica, per conèixer els hàbits de mobilitat d’aquesta comunitat per on es mouen diariament unes 50.000 persones.

UNA TENDÈNCIA
En canvi, el transport privat continua el seu decreixement. El 34,5% de la comunitat opta pel transport privat. Aquesta opció continua baixant, sent la caiguda gairebé 2,5 punts percentuals respecte el 2011.

A nivell global, la població de 18 a 24 anys amb carnet de conduir ha caigut del 20% al 8 % en tres dècades, i entre 25 i 44 anys ha baixat del 59% al 45%, segons el cens de la Dirección General de Tráfico (DGT).

“Aquesta tendència no és només per la crisi econòmica, que és la principal, sinó també, perquè tal com apunten alguns estudis, hi ha una tendència entre el jovent cap a un altre estil de vida”, assegura Carme Miralles, geògrafa i autora de l’enquesta.  El vicerector de la UAB responsable de la mobilitat, Manel Sabés, assenyala també la millora d’alguns serveis de transport que poden haver provocat l’augment del seu ús. Així, destaca la posada en marxa de la línia R-8 de Rodalies Catalunya (Granollers-Martorell), la millora d’alguns serveis d’autobús per arribar a la UAB i l’increment de la capacitat de FGC.

De les persones que usen el transport públic, el 36,5% ho fa en FGC, el 15,4% en RENFE (+bus intern), i el 7,8% en autobusos interurbans.

El tranport públic més ben valorat per accedir a la UAB, segons els ususaris, són els FGC, que obtenen una puntuació de 7,8% en una escala de 0 a 10. El autobús interurbà obté un 6,3, i la RENFE un 5,6. Els autobusos interns de la UAB han estat puntuats amb un 6,5%.

ÚS DE VEHICLE PRIVAT, EN DECREIXEMENT
El 40% de la comunitat usa el vehicle privat, amb un índex d’ocupació d’1,1 persones per vehicle. Pel que fa als vehicles no motoritzats, són un 5,8 % els que l’usen, dels quals només un 1,1% ve en bicicleta, i un 4,7% caminant. Respecte el 2009 s'observa una reducció del pes de la població universitària amb vehicle. Aquesta tendència és especialment accentuada entre l'alumnat de 1r, 2n cicle i graus, que redueix el pes de la disposició de cotxe del 46,7% al 39,5%, i la de moto del 7,7% al 5,5%. La tinença de carnet de conduir s'ha reduït en 5 punts percentuals, del 69,9% al 64,5%.

 Es constata que la durada del desplaçament d’arribada segons el tipus de transport principal és gairebé la meitat si es ve en transport privat que si es ve en transport públic (32,6 minuts en transport privat de mitjana, i 59,5 minuts en transport públic).

Els motius principals pels quals trien un o un altre transport són diferents. Els que trien el transport públic ho fan perquè és més pròxim al lloc de residència, en primer lloc, i en segon lloc, perquè és més barat. Els que opten pel transport privat ho fan, en canvi, perquè és més ràpid, en primer lloc, i perquè hi ha poca oferta de transport públic, en segon lloc. 

En un dia tipus la comunitat universitària genera 110.103 desplaçaments d’entrada i sortida al campus de la UAB a Bellaterra.

PIONERS EN ESTUDIAR ELS HÀBITS DE MOBILITAT
La comunitat universitària està formada per 47.866 persones. El lloc de residència més habitual de la població que forma la comunitat universitària  és la ciutat de Barcelona (27,6%), seguidament Cerdanyola del Vallès (9,9%), Sabadell (9,9%), Terrassa (6,6%), Sant Cugat del Vallès (3,3%).

L’Enquesta d’Hàbits de Mobilitat de la comunitat universitària de la UAB 2013 –feta pel Grup d’Estudis de Mobilitat, Transport i Territori dela UAB del Departament de Geografia, per encàrrec de la Unitat de Planificació i Gestió de la Mobilitat de la UAB- l’ha dirigit  la professora Carme Miralles-Guasch. S’ha fet a una mostra de 5.814 persones de la comunitat UAB (alumnat, PDI i PAS). Aquesta és la setena edició de l’enquesta, des que es va començar a fer l’any 2001.

La UAB és pionera en l’estudi, reflexió i gestió dels hàbits de la mobilitat de la comunitat universitària. Així, des de fa 10 anys, duu a terme aquesta enquesta. És l’única universitat espanyola que té una unitat dedicada a la planificació i gestió de la mobilitat.

L’Enquesta té per objectiu obtenir informació sobre la mobilitat de la comunitat: des d’on arriben els usuaris, quines són les seves característiques, percepcions i necessitats, amb quins mitjans de transport  hi arriben, quins títols de transport fan servir, quan triguen, etc.