Vine a debatre a la UAB!

Adreçat a: alumnes de 3r i 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.
Calendari: del 9 al 13 de juliol de 2018.
Professorat: Margarita Bonet i Josep Cañabate.
Codi curs: 30051

Enllaç al formulari d'inscripció

Presentació:
Estàs tip de les tertúlies de la televisió? Penses que la gent crida molt i no diu res? Creus que tothom parla de tot i de res? En les discussions amb els amics i coneguts voldries dir més coses i no saps com? Penses que si parléssim i escoltéssim més evitaríem conflictes? Creus en la paraula i no saps ben bé com treure-li més partit? Si és així, vine a passar una setmana amb nosaltres! Amb dinàmiques i activitats pràctiques t'ensenyaren els rudiments de l'argumentació i les posarem en pràctica, introduint-te en el fascinador món del debat reglat de competició i les seves modalitats principals. Aprofita tot el que hem après debatent pel món! Coneix altres joves com tu, amb les teves mateixes inquietuds i ajuda'ns a usar de forma ètica el poder de la paraula.

Objectius:

• Fomentar el pensament crític com a eina de transformació de la societat.
  • Ajudar a parlar en públic.
  • Introduir en les eines d'argumentació i refutació bàsiques (afirmar, raonar, evidenciar i impactar).
  • Presentar l'ètica i el respecte en l'ús de la paraula.
  • Donar a conéixer les modalitats de debat reglat a Catalunya, Espanya i el món.

Continguts:

• Primer dia:
    • El debat acadèmic com a procès comunicatiu i originador de pensament crític. Característiques de l'orador/a.
    • Exercici: com presentar-se en públic.
  • Segon dia:
    • Anàlisi de l'objecte de debat (context, preguntes i mocions). Models bàsics d'argumentació. Contraargumentar i ús de fal·làcies.
    • Exercicis d'argumentació ràpida: presentació de forma clara, sintètica i breu de les nostres opinions o raons.
  • Tercer dia:
    • Crear una tesi. Generar un discurs. Comunicació no verbal.
    • Concurs de discursos.
  • Quart dia:
    • En la pell d'un parlamentari britànic: model de debat acadèmic, rols i preparació.
    • Exercici: debatim mocions d'actualitat!
  • Cinquè dia:
    • El debat acadèmic espanyol: models rols i preparació.
    • Exercici: lligueta de debat TDA adaptada.
    • Conclusió: aplicacions de les tècniques de debat a la vida quotidiana i valoració del curs.

Metodologia:
Presentació d'una problemàtica, realització d'una pràctica i crítica. Aquest curs es basa en la tècnica de la tutoria entre iguals. Per això, gran part del desenvolupament d’aquestes tècniques es faran amb l’ajut d'estudiants dels diferents graus que formen el Grup d’Argumentació i Expressió Oral de la Facultat de Dret. Es tracta de crear un clima relaxat en el que els estudiants de secundària puguin relacionar-se amb joves que, d’una banda, els hi poden acostar la seva experiència i, de l’altra, tenen pràctica en parlar i desenvolupar les habilitats comunicatives. Al contrari del curs d'estiu "Descobrint el dret a la UAB", on s'empren eines d'oratòria i debat per acostar-se a continguts jurídica, aquest curs es basa en aprofundir en les tècniques de l'argumentació, l'oratòria i el debat, tenint com a objecte de les diferents tècniques temes propis de l'actualitat jurídica, laboral, econòmica, política i criminològica.

Observacions:
L'alumnat haurà de dur una llibreta i un bolígraf per a crear la seva pròpia llibreta de debatent.

Enllaç al formulari d'inscripció