La UAB i RTVE renoven el seu compromís per treballar en la innovació dels informatius en la societat digital
IMG_UABRTVE2018 06.07.2018 Divulgació  -

Margarita Arboix, rectora de la UAB, i Enrique Alejo, director general corporatiu de RTVE, han renovat i ampliat aquest matí l'acord pel qual l'any 2016 es va crear la Càtedra per a la Innovació dels Informatius a la Societat Digital (RTVE-UAB ). Les dues parts s'han mostrat plenament satisfetes per la tasca duta a terme per la Càtedra en aquests dos anys d'intens treball i han marcat un ambiciós pla d'activitats a seguir en el proper bienni.

Enrique Alejo ha afirmat, sobre la càtedra ara renovada, que el "coneixement sobre TV està en molts llocs" i per això "cal obrir RTVE a altres espais com l'universitari, on la UAB és puntera". Sobre la iniciativa Impulsa Visió, el director general corporatiu de RTVE ha presentat un "projecte que vol contribuir a millorar el conjunt de l'audiovisual espanyol en l'àmbit universitari".

Per la seva banda, Margarita Arboix s'ha congratulat per l'interès mostrat per RTVE a vincular la tecnologia a les humanitats, un "espai en què la UAB, com a universitat i institució pública pot donar un servei a la societat de la qual és deutora" i ha afirmat que la Càtedra conjunta "buscarà solucions innovadores als problemes que sorgeixen en el dia a dia en el món audiovisual". Sobre les noves ajudes presentades en el marc de la iniciativa Impulsa Visió, la rectora ha agraït "que es potenciï la relació d'alumnes amb empreses i el món professional".

La nova direcció col·legiada de la Càtedra anirà a càrrec de Pere Vila, director d'Innovació Tecnològica de RTVE, i José Juan Ruiz Sánchez, sotsdirector de RTVE-Catalunya per part de RTVE, i els professors del Departament de Periodisme José Manuel Pérez Tornero i Santiago Tejedor, per part de la UAB, director i coordinador del Gabinet de Comunicació i Educació. Enrique Alejo, al final de l'acte, ha volgut destacar el treball dut a terme per José Manuel Pérez Tornero en la consolidació de la Càtedra RTVE-UAB.

La innovació dels informatius i la lluita contra les fake news

Entre les activitats dutes a terme per la Càtedra en els dos primers anys de funcionament, destaquen la posada en marxa de l'Observatori per a la Innovació dels Informatius a la Societat de la Informació (Oi2), la publicació de dos llibres sobre les matèries d'estudi de la Càtedra, la publicació de la web de Oi2, la participació en la xarxa ATEI i en el programa TVMorfosis, la celebració conjunta de seminaris internacionals de formació en el projecte europeu Y-Nex i a les escoles d'estiu de la UAB, la realització de diverses experiències de recerca tecnològica en els salons del Manga de Barcelona i a Fitur de Madrid o la celebració de diverses reunions amb professionals de RTVE per a la integració dels avenços realitzats en matèria de periodisme mòbil i d'incorporació de tecnologies intel·ligents en la producció.

De cara al proper bienni, la Càtedra se centrarà en l'exploració, estudi, anàlisi i experimentació de la incorporació dels diversos sistemes d'intel·ligència artificial aplicada a la redacció de notícies en dos àmbits: les eines per a la redacció automàtica de notícies -textos i gràfics- basades en dades estructurades (informació meteorològica, informació econòmica, etc.) i les possibles aplicacions en el camp de la investigació sobre fake news.

En aquest sentit, la Càtedra prestarà especial atenció al nou context originat per l'extensió de les tecnologies de mobilitat, ubiqüitat i globalització -que inclou, singularment, les noves possibilitats que, en tots els ordres, obre l'experimentació del 5G i altres tecnologies de tractament i distribució de la informació-.

Enllaç a les fotos de l'acte al Flickr del Gabinet.
Enllaç a la web de l'Observatori per a la Innovació dels Informatius a la Societat de la Informació (Oi2).

Notícia del Gabinet de Comunicació i Educació.

Anar a Notícies

2018 Universitat Autònoma de Barcelona