Els mitjans de comunicació han embellit la imatge del coronavirus
imatge virus Sars 29.03.2022  - 

L'estudi conclou que la bellesa de les imatges del coronavirus és més probablement trobada en il·lustracions a color en 3D


La pandèmia de Covid-19 ha provocat un increment d'informació científica en els mitjans de comunicació. En molts casos, la informació vinculada a aquesta crisi ha anat acompanyada d'imatges que representaven el coronavirus SARS-CoV-2. En un estudi previ, es va trobar que, tot i les imatges reals existents, la majoria de les imatges del coronavirus presentades pels mitjans de comunicació són il·lustracions, a color en 3 dimensions.

Per poder conèixer com els atributs de les imatges representant la SARS-CoV-2 afectaven a la percepció dels espectadors del virus, els investigadors del departament Celia Andreu-Sánchez i Miguel Ángel Martín-Pascual, han portat a terme un estudi, publicat a PLoS ONE, en què presenten diferents imatges de la SARS-CoV-2 i pregunten sobre paràmetres com la bellesa, la naturalesa científica, el realisme, la percepció de contagi, de por i la naturalesa didàctica. El treball aborda si característiques formals com el color vs. blanc i negre, el 2D vs. el 3D i la fotografia vs. la il·lustració afecten a la percepció del coronavirus.

L'estudi conclou que la bellesa de les imatges del coronavirus és més probablement trobada en il·lustracions a color en 3D. Sent aquest precisament el tipus d'imatges que més s'han distribuït per informar sobre la SARS-CoV-2, tot i que les imatges reals del coronavirus són fotografies en blanc i negre i 2 dimensions. En aquest punt, a l’article es discuteix sobre el paper dels mitjans de comunicació al distribuir imatges que embelleixen el coronavirus per informar de la pandèmia.

Els investigadors també han trobat una correlació negativa entre la bellesa detectada i el nivell didàctic de les imatges del coronavirus. Com més bells eren percebuts els coronavirus, eren entesos com menys didàctics pels espectadors.

Els resultats d'aquest treball tenen una aplicació directa en àmbit de la comunicació científica i en el disseny de plans i protocols de comunicació durant situacions en què el comportament de la població és vital.

 

Referència de l’article:

Andreu-Sánchez, C., Martín-Pascual, M.Á. (2021). The attributes of the images representing the SARS-CoV-2 coronavirus affect people’s perception of the virus. PLoS ONE 16(8):e0253738. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0253738

 
Anar a Notícies

Arxiu de notícies

Des de
Fins a
Paraula clau

Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat
Edifici I. Campus de la UAB. 08193 Bellaterra - Spain - N41º29.952' - E2º06.277'
+34 93 581 15 88 / 30 29
d.com.audiovisual@uab.cat
 

 

 

2024 Universitat Autònoma de Barcelona