Marcelo Kinschinevsky ens parla sobre les noves aproximacions a l’estudi de la radiofonia
02.11.2017 El departament  -  La importància de la investigació qualitativa i multidisciplinària en el marc de la ràdio expandida

El passat dilluns 30 d’octubre a les 10.30 h a la Sala de Graus l’investigador Marcelo Kischinhevsky, professor de la Universitat de l'Estat de Rio de Janeiro, va donar la xerrada “La radio expandida: desafíos metodológicos para la investigación cualitativa en los medios de comunicación”,onva exposar les seves reflexions sobre l’actual reconfiguració de la indústria radiofònica, així com de les noves perspectives per a la seva recerca. L’acte va ser organitzat pels professors del Departament Belén Monclús i Josep Maria Martí,  en el marc del programa de Doctorat en Comunicació Audiovisual i Publicitat.

La ràdio havia estat considerada tradicionalment com un mitjà basat en l'oralitat del llenguatge sonor i en la immediatesa de l'emissió per via hertziana per a la seva recepció amb transistors. Actualment ens trobem però amb un mitjà d'expressió complex, que ha desbordat els límits de les ones i s'ha expandit a nous mitjans en línia com les xarxes socials, la premsa digital i les plataformes de música. Al transistor cal afegir ara múltiples aparells de recepció com els smartphones, les tablets, l'ordinador, els reproductors multimèdia o el televisor, que permeten una escolta en directe (en el dial o per streaming) o en diferit sota demanda (podcast, ràdio a la carta).

Aquest nou escenari comporta una sèrie de reptes per a la recerca de la ràdio, que en les últimes dècades s'havia centrat en l'estudi quantitatiu del recall d'emissores i el share d'audiències. Avui és necessari un enfocament multidisciplinari per a un objecte d'estudi en permanent reconfiguració: des de l'anàlisi dels continguts radiofònics a l'anàlisi dels missatges a les xarxes, incloent eines com l'observació participant i l'ús d'instruments etnogràfics.

En acabar la ponència, es va obrir un torn de preguntes on els doctorands i els professors assistents van poder plantejar qüestions. Es van intercanviar opinions sobre la gestió del temps necessari a l’hora de realitzar un anàlisi de contingut, sobre l’anàlisi d’elements parasonors en l’estudi de la ràdio, com els comentaris generats a les xarxes, i també sobre la rellevància de la recerca etnogràfica en la ràdio social.

Anar a Notícies

Arxiu de notícies

Des de
Fins a